16-10-2014Autobrief 2 uitgesteld: VNA teleurgesteld

Staatssecretaris Wiebes (Financiën) heeft bekendgemaakt dat de toekomstplannen voor de autobelastingen niet dit jaar worden gepresenteerd, maar pas medio volgend jaar.

Staatssecretaris Wiebes (Financiën) heeft bekendgemaakt dat de toekomstplannen voor de autobelastingen niet dit jaar worden gepresenteerd, maar pas medio volgend jaar. Reden voor dit uitstel is, dat verschillende partijen in de Tweede Kamer hebben aangegeven dat zij de autobelastingen willen betrekken bij de brede herziening van het Nederlandse belastingstelsel. Hierdoor kunnen de nieuwe autobelastingplannen pas op zijn vroegst in 2017 worden ingevoerd en wordt 2016 een tussenjaar.

Snel duidelijkheid over maatregelen 2016
Het uitstel betekent dat het beleid uit Autobrief 1 in 2016 wordt voortgezet en dat vraagt een aantal aanpassingen in de wetgeving. Om tijdig voor te bereiden hebben de automotive sector, maar ook de klanten en de zakelijke autorijders zo snel mogelijk duidelijkheid nodig. VNA heeft vanmorgen tijdens overleg met het ministerie van Financiën aangedrongen op die duidelijkheid op hele korte termijn. Aangezien dit als wijziging bij de behandeling van het Belastingplan 2015 moet worden meegenomen, heeft de staatssecretaris toegezegd hier volgende week mee te komen.

Reactie van Renate Hemerik, directeur VNA: “Natuurlijk zijn wij teleurgesteld. Staatssecretaris Wiebes heeft het lef om het totale pakket van autobelastingen aan te pakken. Er is het afgelopen jaar met man en macht gewerkt om te komen tot de lang gevraagde hervorming van de autobelastingen en nu stokt het in het politieke veld. We doen er alles aan om de ingezette lijn vast te houden en waken ervoor dat uitstel geen afstel wordt.”

Standpunten breed uitdragen
VNA zal de komende tijd opnieuw haar standpunten over de autobelastingen breed uitdragen. Belangrijke elementen zijn en blijven betaalbaarheid en voorspelbaarheid. “Voorspelbaar betekent voor ons dat ondernemers, mét inzicht in de fiscale kaders de juiste bedrijfseconomische afwegingen kunnen maken. Maar ook dat een berijder de zekerheid krijgt over de belasting die hij voor zijn auto van de zaak moet betalen, vandaar dat de 60 maanden regeling voor ons heel belangrijk is.” zegt Hemerik.

Daarnaast gebruikt VNA de tijd die nu ontstaat om de discussie met het ministerie te voeren over wat een eerlijke bijtelling is. Wat is het loon in natura dat aansluit bij het daadwerkelijk genoten privégebruik van een auto van de zaak? De afgelopen periode is de VNA al met het ministerie in overleg geweest en wij gebruiken de tijd die nu ontstaat om deze discussie met positief resultaat af te ronden.

Tot slot benadrukt Hemerik het belang van de autoleasebranche aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark: “Omdat wij ruim een derde van alle nieuwe, en daarmee dus zuinige, schone én veilige auto’s inzetten, levert de autoleasebranche een belangrijke bijdrage aan de vergroening en het veiliger worden van het Nederlandse wagenpark. Dat is een groot goed en dat onderstreept absoluut het belang van de auto van de zaak in Nederland. En daarvoor is een evenwichtig pakket van autobelastingen zonder perverse prikkels een voorwaarde.”

Renate Hemerik heeft gisteren namens de autoleasebranche live in de uitzending van BNR haar reactie op het uitstel van Autobrief 2 gegeven. Klik hier om uitzending te beluisteren.

Onderstaand vindt u een overzicht van de artikelen waarin VNA wordt geciteerd met betrekking tot het bericht:
- Automobiel Management
- Automotive
- Fleet & Mobility

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar