20-09-2016Bijtelling 2017-2020: makkelijker kunnen we het niet maken

Vandaag is het Prinsjesdag en Den Haag maakt zich op voor een optimistische troonrede. Dat is in ieder geval positief nieuws voor Nederland.

Vandaag is het Prinsjesdag en Den Haag maakt zich op voor een optimistische troonrede. Dat is in ieder geval positief nieuws voor Nederland. Waar in Miljoenennota en de Rijksbegroting naar verwachting niet over wordt gesproken, zijn de autobelastingen.

 

De Wet Uitwerking Autobrief II is namelijk in juli van dit jaar al definitief geworden en vereenvoudigt de bijtelling aanzienlijk: de differentiatie naar CO2-uitstoot is vanaf 2017 beperkt tot de vraag of er uitstoot is of niet. Dat maakt de autokeuze een stuk eenvoudiger. We verlaten de periode waarin alles mogelijk was: 0%, 4%, 14%, 15%, 20%, 21% en 25%. Dat is goed voor de marktwerking en geeft helderheid voor leaserijders.

Als je al een leaseauto rijdt
Wat er niet bepaald eenvoudiger op is geworden is het overgangsrecht voor auto’s die vóór 2017 voor het eerst tenaam zijn gesteld. De vraag of en wanneer de bijtelling wijzigt, kan feitelijk niet meer zonder hulpschema worden beantwoord. Op verzoek van de VNA heeft het ministerie van Financiën een stroomschema opgesteld. Een hulpmiddel om toch snel te kunnen vaststellen wanneer er moet worden gerekend met een andere bijtelling. Daarbij is o.a. de CO2-uitstoot, de datum van de tenaamstelling en de termijn van 60 maanden bepalend. Makkelijker kunnen we het niet maken..

Klik hier om het document ‘Fiscale bijtelling 2017 t/m 2020’ te openen.

 

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar