iStock-178618444

Autoleasepark groeit minder hard in 2020

Sector is robuust, maar niet ongevoelig voor crisis. 

Het Nederlandse autoleasepark groeide in 2020 met 1,5% tot 1.145.000 voertuigen. Daarmee neemt het park minder snel toe dan in voorgaande jaren.

Ook de leasesector ontsnapt niet aan de gevolgen van de corona-pandemie. Voor het eerst in jaren daalt het aantal zakelijke lease personenauto’s, namelijk met -2,1% tot 724.800. Daar tegenover staat echter een groei van 2,9% in bestelwagens (naar 206.000 bestelwagens) en 14% in private lease (naar 214.300 auto’s).    

Zakelijke markt neemt gas terug, maar verduurzaming versnelt
De corona-pandemie en daarmee gepaard gaande beperkingen leiden logischerwijs tot minder zakelijke (auto)kilometers. Ook zijn sommige klanten genoodzaakt te snijden in kosten. De autoleasesector probeert ondernemers te helpen met flexibele oplossingen, zoals contractverlenging en occasionlease. Desondanks is een terugloop in het aantal zakelijke lease personenauto’s onvermijdelijk. Gedurende 2020 nam het park met ruim 15.200 auto’s af (-2,1%) tot 724.800.

Positief is wel het hoge tempo van verduurzaming van het park. Zo was in 2020 ruim 1 op iedere 4 nieuw geregistreerde lease personenauto’s (zakelijk en particulier) voorzien van een stekker. In 2019 was dit nog 1 op de 5,5 auto. De meerderheid daarvan is volledig elektrisch en een klein deel plug-in hybride.

Private lease maakt elektrische auto bereikbaar voor particulier
De elektrificatie van het leasepark wordt overigens niet alleen meer gedreven door de zakelijke markt. Ook in de particuliere markt (private lease) is nu sprake van een doorbraak van volledig elektrische personenauto’s. Dit komt onder meer door de combinatie van een toenemend aanbod elektrische modellen en de subsidie voor personenauto’s (SEPP-regeling). Het totale private lease park nam in 2020 met 26.400 auto’s (+14%) toe tot 214.300.

Renate Hemerik, voorzitter VNA, ziet een belangrijke maatschappelijke rol voor private lease: “De corona pandemie heeft een beweging in gang gezet van ov naar individueel vervoer. Private lease maakt nieuwe en jong gebruikte auto’s financieel bereikbaar, zodat consumenten veilig en duurzaam op weg kunnen. Gelukkig is dat nu ook steeds vaker volledig elektrisch.” 

Lease belangrijker in bestelwagenmarkt
Het lease bestelwagenpark groeide gedurende 2020 met 5.800 voertuigen (+2,9%) tot een totaal van 206.000. Daarmee is 1 op iedere 5 bestelwagens in Nederland een leasevoertuig. Dat aandeel kan de komende jaren toenemen. Bestelwagens spelen namelijk een steeds belangrijkere rol in transport, onder meer door de toename in online winkelen. Daarnaast zal het bestelwagenpark in hoog tempo moeten verduurzamen. De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek gaat namelijk uit van het emissievrij bevoorraden van binnensteden in 2025.

Renate Hemerik: “De autoleasebranche wil overheden en bedrijfsleven helpen het bestelwagenpark te elektrificeren. Zeker nu de financiële buffers van ondernemers zijn aangetast, is lease een belangrijke schakel in het verwezenlijken van de ambities in zero emissie stadslogistiek. De leasesector helpt ondernemers ‘duurzaam investerend’ de crisis uit te komen. Net als bij  personenauto’s, waar 60% van de elektrische auto’s wordt geleaset, willen we de markt voor elektrische bestelwagens aanjagen.”

Investerend de crisis uit

Renate Hemerik: “Zoals de ontwikkeling van het wagenpark toont is de leasebranche relatief minder gevoelig voor een tijdelijke economische neergang. Geheel ongevoelig is de branche echter evenmin. De sector steunt dan ook de plannen van het kabinet om investerend de crisis uit te komen. De VNA hoopt dat een nieuw kabinet oog heeft voor het belang van verdere verduurzaming van mobiliteit en de belangrijke rol van lease daarin”.

figuur leasepark NL - Totaal tm 2020.png


Aanvullende artikelen