nzmo-6.JPG

NZMO 2022: Duurzaamheid belangrijker in mobiliteitsbeleid bedrijven

Bij grote Nederlandse bedrijven is niet langer kostenbeheersing, maar duurzaamheid de belangrijkste factor in het mobiliteitsbeleid. Het aandeel bedrijven waar alleen nog maar voor een elektrische auto mag worden gekozen is in een jaar tijd verviervoudigd. Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2022.

Al jarenlang zijn Total Cost of Ownership (TCO) en medewerkerstevredenheid voor bedrijven de belangrijkste criteria bij de inrichting van hun zakelijke mobiliteit. De laatste jaren neemt het belang van milieubewustzijn echter sterk toe. Inmiddels staat duurzaamheid op de derde plek; nog voor representativiteit, productiviteit en reistijd. Bij grote bedrijven (meer dan 1.000 medewerkers), staat duurzaamheid zelfs op nummer 1. Dat blijkt uit Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2022, dat is uitgevoerd onder ruim 3.000 zakelijke reizigers en meer dan 800 bedrijven. Het onderzoek wordt sinds 2009 jaarlijks uitgevoerd.

Hoofdonderzoeker NZMO, Eric Vousten (VMS Insight) ligt toe: “Inmiddels mag bij meer dan 80% van de bedrijven gekozen worden voor een elektrisch voertuig (EV), in 2018 was dat nog geen 50%. Diesel mag nog maar bij 39% worden ingezet, tegenover 74% in 2018. En benzine mag bij 72% van de bedrijven gekozen worden; dat is dus minder dan voor EV. Bij 18% van de bedrijven hebben werknemers alleen nog de keuze uit EV of Plug-in EV (vorig jaar 4%).”

De vraag aan Renate Hemerik, voorzitter VNA, is dan ook: welke rol speelt leasing in deze stap richting een duurzaam wagenpark? “Lease speelt een zeer sterke rol in het elektrificeren van het Nederlandse wagenpark. Meer dan de helft van alle volledig elektrische auto’s die rondrijden in Nederland is lease! Binnen het totale zakelijke lease personenautopark was eind vorig jaar maar liefst 21% volledig elektrisch. Daarnaast bestond nog 2% uit plug-in hybride auto’s. Dus van het totaal zakelijk lease personenautopark is bijna een kwart uitgerust met een stekker. Dit zijn overigens allemaal auto’s die later doorstromen naar de particuliere occasionmarkt. Daarmee zijn ze ook zeer belangrijk voor de totale verduurzaming van het Nederlandse autopark.”

Vaker zakenauto aanbieden in krappe arbeidsmarkt
Een grote meerderheid van de ondervraagde bedrijven heeft te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. De helft van de bedrijven verwacht dat een zakenauto vaker wordt aangeboden door deze krapte. Twee derde verwacht ook hogere (maand)normbudgetten. De verwachting is dan ook dat het wagenpark zakenauto’s weer licht gaat toenemen. Vooral bij het MKB ziet men een toename in zakenauto’s, alleen bij corporates (1000+ medewerkers) wordt vaker gekeken naar vermindering van het aantal auto’s.

Hermerik reageert: Ook VNA ziet groei in zakelijke leasepersonenauto’s (+3% in 1e helft 2022). De auto van de zaak blijft een belangrijk onderdeel voor een aantrekkelijk (zakelijk) mobiliteitspakket voor medewerkers. Dat zal ook steeds vaker in combinatie zijn met andere opties zoals de leasefiets of een mobiliteitsbudget. Het is wel zaak dat deze opties fiscaal aantrekkelijk(er) worden gemaakt. Verder moeten we niet vergeten dat driekwart van de zakelijke auto’s functioneel is. Essentieel dus om werkzaamheden uit te voeren. Bij een groeiende economie is het logisch dat het aantal auto’s toeneemt. Gelukkig is die zakelijke auto ook steeds vaker emissievrij. Leasemaatschappijen en hun klanten werken hard aan de verduurzaming van het wagenpark. Ook de verwachtingen in NZMO voor 2025 zijn in dit verband hoopvol.

Over NZMO
Het NZMO is een jaarlijks onderzoek naar de manier waarop bedrijven en reizigers in Nederland hun zakelijke mobiliteit inrichten. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automotive Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC en de OV-bedrijven NS en RET. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau VMS | Insight. Aan het onderzoek deden 3.096 zakelijke reizigers en 836 bedrijven mee.


Wilt u de samenvatting van het NZMO 2022 in pdf ontvangen? Dat kan via onderstaande button.

Wilt u het volledige eindrapport ontvangen? Stuur dan een e-mail naar vna@vna-lease.nl

Reacties in de pers


Aanvullende artikelen