01-02-2016Nieuw keurmerk voor aanbieders private lease essentieel voor succes

VNA aan basis volwaardig Keurmerk Private Lease. Met een verviervoudiging van het aantal leasecontracten in de afgelopen twee jaar, wordt het privé leasen van een nieuwe auto steeds populairder.

Met een verviervoudiging van het aantal leasecontracten in de afgelopen twee jaar, wordt het privé leasen van een nieuwe auto steeds populairder. Voor de autoleasesector reden om het Keurmerk Private Lease te lanceren. Met het kwaliteitslabel, open voor alle aanbieders van de populaire leasevorm, worden consument en sector beschermd. De een tegen onduidelijke regels en voorwaarden, de ander tegen reputatieschade en onnodig strenge wet- en regelgeving en dus hoge kosten.

De populariteit van private lease is de afgelopen jaren sterk toegenomen, met de afgelopen drie jaar steeds een verdubbeling van het aantal contractanten. Inmiddels staat de teller op 36.000 en is het einde nog niet in zicht. Renate Hemerik, directeur van VNA: “Autobezit is niet langer heilig, het gebruik ervan wordt steeds belangrijker. Met de explosieve groei van privélease, neemt ook het aantal aanbieders toe en dus ook het aantal contractvormen. Tijd voor een goede definitie en heldere regels en voorwaarden. En die zijn er nu met het Keurmerk Private Lease. Het geeft de leasebranche de zelfregulering die nodig is. Aanvullende wetgeving waar de overheid op hintte, zou veel partijen in de industrie allerlei onnodige verplichtingen opleggen. Bovendien zouden daardoor de kosten explosief stijgen, en daar is niemand bij gebaat.”

Onbekende cijfers
In de voorbereiding naar het keurmerk toe heeft VNA onderzoek gedaan naar de omvang van private lease en cijfers boven tafel gekregen die tot nu toe onbekend waren. Zo blijkt dat vooral kleine auto's uit het A- en B-segment populair zijn, met als koploper de Volkswagen Up!. Van alle private leasecontracten ligt het te betalen maandbedrag in 67 procent van de gevallen tussen 201 en 400 euro. In 78% van de contracten, gaat het om een auto met een waarde tot 20.000 euro. Tweederde (65 procent) rijdt minder dan 15.000 kilometer per jaar, slechts 16 procent meer dan 20.000 km, hetgeen de populariteit van modellen met een benzinemotor verklaart (97,4%).

Doelgroepen
Opmerkelijk is dat private lease ook bij jongeren in trek is, ondanks eerdere onderzoeken waaruit bleek dat die doelgroep geen belangstelling voor auto’s zouden hebben. Bijna 64% van alle contractanten is man en zo’n 30 procent van de private leasecontracten wordt afgesloten door mensen tussen 18 en 35 jaar, terwijl zij slechts 18,9 procent van het Nederlandse personenautopark bezitten (bron: BOVAG-RAI). Ouderen daarentegen (>56 jaar) bezitten 39 procent van het personenautopark terwijl zij in 20 procent van alle private leasecontracten de contractant zijn. De verwachting is dat met name de belangstelling voor private lease bij deze doelgroep zal toenemen. Als belangrijkste reden om voor deze manier van mobiliteit te kiezen, wordt vooral de zorgeloze manier van autorijden genoemd: tegen een vast maandbedrag in een nieuwe of bijna nieuwe auto kunnen rijden. Precies zoals veel zakelijke automobilisten al jaren doen.

Duidelijke afspraken
Hemerik: “Uit ons onderzoek blijkt niet alleen de explosieve groei van private lease en het daarbij behorende rijden zonder zorgen, maar ook dat de consument veel waarde hecht aan keurmerken, zelfs bereid is extra te betalen voor keurmerkproducten. Ons keurmerk, tot stand gekomen na een lang en intensief traject, biedt de consument zekerheid en geen schijnveiligheid zoals bij eerdere initiatieven. Wij hebben de samenwerking gezocht met diverse belangrijke partijen, waaronder de AFM en ACM. Dat heeft er toe geleid dat 80% van de regels voortkomt uit al bestaande wet- en regelgeving ter bescherming van de consument. De overige 20% is onder meer gebaseerd op input van de Consumentenbond en AFM. Bovendien stond het geheel onder auspiciën van de SER. Het resultaat is een solide en volwaardig keurmerk met gegarandeerd transparante voorwaarden en duidelijke, gebalanceerde afspraken.”

Betrouwbare aanbieder
Er is nog een belangrijke reden waarom het Keurmerk Private Lease er moest komen. Hemerik vervolgt: “We hebben de afgelopen jaren veel ellende bij banken en verzekeraars gezien, met een enorme reputatieschade als gevolg. De leasebranche moet voorkomen dat het vergelijkbare problemen over zich afroept. Wij gaan zelfs zo ver dat we adviseren om privé lease alleen nog maar onder het keurmerk aan te bieden. Teveel van het goede? Dat denken wij niet. Elke lessor kan zich aanmelden voor het keurmerk en na goedkeuring kan het bedrijf zich in één oogopslag bij de consument profileren als betrouwbare aanbieder. Daarmee bewijst het Keurmerk Private Lease niet alleen de consument een dienst, maar kan de gehele autobranche profiteren van een serieuze doorbraak en zal een snel groeiend deel van de nieuwverkopen op conto komen van private lease."

Meer informatie
Het onafhankelijke Keurmerk Private Lease is gelanceerd op 1 februari en wordt breed gedragen door diverse consumentenorganisaties. Inmiddels mogen 30 leaseaanbieders het keurmerk voeren, de verwachting is dat dit aantal de komende maanden verder zal toenemen. Meer informatie over het behalen van het keurmerk is te vinden op Keurmerkprivatelease.nl. 

Klik hier voor de infographics.

Zie ook NOS Journaal

Hieronder vindt u diverse reacties uit de media:

- Telegraaf
- Consumentenbond
- Algemeen Dagblad
- Autoweek
- Automotive-online
- Autoblog
- Fleet&Mobility
- autokopen.nl

Luistert u hier naar het interview dat Renate Hemerik heeft gegeven bij Traffic Radio.

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar