18-09-2018Nieuwe verkeerscampagne MONO

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft onlangs samen met partners het startsein gegeven voor de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer, zonder afleiding van appjes of sociale media.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft onlangs samen met partners het startsein gegeven voor de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO. MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer, zonder afleiding van appjes of sociale media. 

Niet appen
Dankzij sociale media zijn vrienden, familie en collega's altijd dichtbij en altijd bereikbaar. Dat is fijn, maar het heeft ook negatieve effecten. Slingerende fietsers, bijna-botsingen of echte ongelukken: appen in het verkeer is gevaarlijk. Minister Van Nieuwenhuizen, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: "We denken dat we kunnen multitasken, maar dat kunnen we niet. Appen en rijden gaan niet samen. Neem het risico niet. Daarom: rij MONO en fiets MONO." 

Groter risico
Eén op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan zes keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op sociale media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is.

Verschillende mogelijkheden
De campagne geeft tips, maar mensen bepalen zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt hem op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem om helemaal niet meer bereikbaar te zijn. Omdat de 'niet-storen'-functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. Wie de functie instelt, ontvangt onderweg geen berichtjes meer. Het is mogelijk een autoreply in te stellen. 

De campagne
De MONO-campagne gaat verschillende jaren lopen. Dat is ook nodig. De smartphone is inmiddels een vast onderdeel van ons dagelijks leven. Bij veel mensen is appen ingesleten gedrag. Het duurt vele jaren voordat gedrag verandert. Het eerste deel van de campagne loopt tot medio december en begint met tv-spotjes, attentieborden langs de weg en sociale media. Bioscoop en radiospotjes starten later.

VNA ook partner
De campagne heeft brede steun onder de convenantpartners 'Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer'. Ontwikkelaars, producenten, werkgevers, overheden en maatschappelijke organisaties werden uitgenodigd het convenant mee te ondertekenen. De convenantpartners onderschrijven dat 'het is normaal om je aandacht op de rijtaak en de weg te houden.' Ze dragen allemaal op een eigen manier bij aan die norm. Ook VNA heeft het convenant ondertekend. Renate Hemerik, directeur VNA: “De gemiddelde leaserijder maakt drie keer zoveel kilometers dan een gemiddelde automobilist, dus wij voelen ons dan ook als branche zeer betrokken bij dit onderwerp. Het is voor ons een belangrijk speerpunt. Samen met de autoleasemaatschappijen zullen we berijders van leaseauto’s én werkgevers actief helpen door het geven van tips, handige tools en het gebruik van veiligheidsopties die al in de auto aanwezig zijn nog meer te stimuleren. En dit met maar één doel: het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. We moeten hier een halt toe roepen! Hier kan toch niemand tegen zijn?”

Meer informatie over de campagne: www.daarkunjemeethuiskomen.nl

 

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar