05-09-2016Stijgende lijn private lease zet door

De groei van private lease zet ook in het eerste half jaar van 2016 door. Nadat 2015 was afgesloten met een aantal van 36.000, zitten we na het eerste half jaar van 2016 in totaal al op bijna 50.000 contracten.

De groei van private lease zet ook in het eerste half jaar van 2016 door. Nadat 2015 was afgesloten met een aantal van 36.000, zitten we na het eerste half jaar van 2016 in totaal al op bijna 50.000 contracten. Hemerik bij de Autoshow van BNR: “Private lease is geen hype meer en is een product wat aanslaat bij de consument.

Het gemak van een leaseauto is inmiddels in Nederland goed ingeburgerd maar, maar er zijn ook een aantal andere gunstige omstandigheden die meewerken. Zo kunnen leasemaatschappijen door hun schaalgrote scherp inkopen, is de rente laag en zijn banken terughoudender met het verstrekken van leningen. Als de groei doorzet, dan is de kans groot dat we de 100.000 private leasecontracten eerder gaan behalen dan in 2020: zoals vorig jaar door ING Economisch Bureau voorspelt.”

Ook geeft Renate Hemerik een reactie op de hypotheek-vraag: “Ja, het klopt dat een private lease contract invloed heeft op een eventueel af te sluiten hypotheek. En dat is logisch, want je gaat een langlopende verplichting aan waar je rekening mee moet houden. Je kunt nog steeds maar één keer je geld uitgeven. De consument moet eerlijk zijn naar zich zelf en naar zijn portemonnee: wat zijn mijn inkomsten en wat zijn mijn uitgaven en past daar een private lease contract bij. Voor een hypotheek moet men alle verplichtingen opgeven, ongeacht welke er wel of niet bij BKR geregistreerd staan.”

“De aanbieders die verbonden zijn aan het Keurmerk Private Lease beschermen de consument tegen te hoge financiële lasten. Samen met de consument wordt gekeken of een private lease contract haalbaar is.”

Naast private lease werden er in de Autoshow van BNR nog een aantal onderwerpen besproken.

Betalen naar gebruik: VNA is voor
Hemerik: “De VNA is onder voorwaarden vóór betalen naar gebruik en het variabiliseren van de mobiliteitsbelastingen en we zien betalen naar gebruik als een positief antwoord op de groeiende urgentie van klimaatverandering en bereikbaarheid. VNA staat daar niet alleen in, maar vindt dit standpunt ook terug bij partijen als ANWB, BOVAG, EVO, KNV, RAI Vereniging, Stichting Natuur & Milieu, Transport & Logistiek Nederland. Belangrijk is dat er voldoende tijd is om over te gaan naar een nieuw systeem, het budgetneutraal is en het geld opnieuw geïnvesteerd wordt in bereikbaarheid. Maar voordat er een plan komt, moet er eerst een kabinet zijn wat bereid is om met dit onderwerp aan de slag te gaan.”

BPM: Wiebes wil er vanaf
BNR: Wiebes zegt dat niet gelijk van de BPM afscheid genomen kan worden, omdat ‘alle leasemaatschappijen dan in het rood komen’.

Hemerik geeft een toelichting: “Allereerst VNA juicht de afbouw van de BPM toe: auto’s worden goedkoper, de financieringsbehoefte neemt af en export wordt eenvoudiger. Het rijdend wagenpark, ruim 8 miljoen personenauto’s, bevat een zekere restwaarde. In die huidige waarde zit een stuk BPM, in 2007 was dat € 14,8 mrd! Zou die verdwijnen, dan verdampt in één klap voor miljarden aan waarde. Alle autobezitters ondervinden daar financieel nadeel van. Balansen zijn te hoog, verzekerde waarden zijn te hoog en financieringen blijken te hoog. Geleidelijke afbouw is de enige weg uit de BPM. Een verantwoorde afbouw neemt 8 tot 10 jaar in beslag. Het is voor de leasesector een geruststelling dat staatssecretaris Wiebes doordrongen is van het belang van een dergelijk voorzichtig tempo.” 

Luister hier naar de totale uitzending van de Autoshow, 2 september 2016.

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar