26-09-2018Uitkomst NZO: vergroening, veiligheid en flexibele mobiliteit centraal


VNA reageert: verkeersveiligheid hoogste prioriteit en vraagt om nieuwe sociale norm 

Uitkomst NZO: vergroening, veiligheid en flexibele mobiliteit centraal  
VNA reageert: verkeersveiligheid hoogste prioriteit en vraagt om nieuwe sociale norm 
 
De zakelijke rijder is bijtellingsbewust, redelijk merktrouw en matig geïnteresseerd in een mobiliteitsbudget. Volgens het NZO rijdt de zakelijk rijder regelmatig te hard en schakelt bijna 50% de veiligheidssystemen wel eens of altijd uit. Werkgevers willen juist meer flexibele mobiliteitsbudgetten aanbieden en verder verduurzamen. 

Dit zijn enkele conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2018 dat vandaag is gepubliceerd. Renate Hemerik, directeur van de VNA reageert op een aantal conclusies. 

Flinke winst te behalen op verkeersveiligheid  
Een aantal opmerkelijke conclusies hebben betrekking op verkeersveiligheid en daar valt nog flink wat winst te halen. 88% van de zakelijke rijders vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld, maar 70% rijdt regelmatig te hard en een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Bovendien blijkt dat bijna 50% van de respondenten ADAS (advanced driver assistance systems) zoals lane departure warning en lane keeping aid wel eens of altijd uitzet. 

Renate Hemerik, directeur VNA: “Verkeersveiligheid verdient een hele hoge prioriteit . Breed in de maatschappij, maar zeker ook bij de VNA, haar leden, werkgevers en werknemers. We moeten onze verantwoordelijkheid oppakken! Leasemaatschappijen kunnen bijvoorbeeld berijders en werkgevers goed informeren over de inzet van ADAS-systemen en het nut ervan. Ik schrik van de cijfers in dit NZO en het feit dat 50% van de berijders regelmatig de systemen uitzet. Leaserijders rijden gemiddeld drie keer zoveel kilometers dan een andere weggebruikers, dus er is veel winst te behalen!”  

Hemerik geeft ook nog aan: Hetzelfde geldt voor afleiding in het verkeer. Het feit dat een derde van de berijders aangeeft dat het lastig is om de smartphone te negeren, duidt op het verslavende effect van de smartphone. Wat mij betreft moeten we heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer en specifiek het gebruik van de smartphone. 

Snelle acceptatie van full elektrisch rijden 
Bedrijven zijn behoorlijk positief over volledig elektrisch rijden en verwachten een hoge bereidwilligheid om over te stappen. De kerncijfers in het NZO geven aan dat in 2021 ca. 22% van alle zakenauto’s een Full EV zijn en in 2025 is de verwachting dat zelfs al 45% is en 58% van alle auto’s dan al een vorm van elektrische aandrijving heeft. De snelheid waarmee de overstap daadwerkelijk gemaakt gaat worden, is afhankelijk van de beschikbaarheid van voldoende merken, modellen en uitvoeringen. Daarnaast is  de stimulering door de overheid voor berijder en werkgever ook een belangrijke randvoorwaarde. 

Renate Hemerik: “Elektrificatie en elektrisch rijden hebben in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het  is een belangrijk speerpunt in de boardrooms van onze klanten geworden. Het?fiscaal ingezette beleid is  erg behulpzaam geweest bij het inzetten van deze transitie. We hebben met elkaar ervaring op kunnen doen en het heeft geholpen in de mindset in Nederland en niet alleen bij leaserijders. Maar nu moeten we daar op doorpakken. Het is goed om te zien in de cijfers van  NZO dat berijders en werkgevers ook aangeven de stap naar elektrisch te willen gaan maken in de komende jaren.”   

Trendbreuk: de auto als arbeidsvoorwaarde minder belangrijk  
Voor de eerste keer in de historie van het Nationaal Zakenauto Onderzoek blijkt zelfs dat werkgevers de auto als arbeidsvoorwaarde minder belangrijk vinden dan een afgewogen mobiliteitsaanbod met veel individuele keuzemogelijkheden. De auto zal volgens de werkgevers nog wel een belangrijke rol blijven spelen, maar ze geven aan dat het kunnen bieden van meer flexibiliteit en het invoeren van een mobiliteitsbudget de belangrijkste aandachtspunten zijn voor de toekomst. 

Renate Hemerik: “Dat de leaseauto meer en meer een onderdeel wordt van de inzet van multimodale vervoer, dat lijkt een logische ontwikkeling. Het sluit aan bij een maatschappelijke trend die we bijvoorbeeld ook in de  muziek zien. Met Spotify hebben mensen tegenwoordig alle muziek in een handomdraai beschikbaar. Mijn verwachting is dat mensen in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van multimodaal vervoer. Afhankelijk van de aard van je reis, je doel, het tijdstip en de kosten kies je de vervoersvorm die het best past!” 

Klik hier om het Nationaal Zakenauto Onderzoek te downloaden. 

 

Reacties uit de pers:
- Trends in Autoleasing
- Aftersalesmagazine

 

 

  

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar