07-05-2014VNA geeft visie over aanpassing bijtelling

De grote sprongen tussen de verschillende bijtellingpercentages moeten op de schop om de markt te herstellen.

De grote sprongen tussen de verschillende bijtellingpercentages moeten op de schop om de markt te herstellen. Dat is het belangrijkste voorstel dat de VNA op tafel legt bij het ministerie van Financiën voor de Autobrief 2. Het Financieele Dagblad heeft vandaag, woensdag 7 mei, een brief gepubliceerd waarin de VNA haar voorstel voor de bijtelling beknopt toelicht. De gepubliceerde brief kunt u hier lezen.

In de tweede Autobrief geeft het kabinet zijn visie over de autobelastingen voor de periode 2016 tot en met 2019. De VNA is hierover uiteraard met Financiën in gesprek. Voor de VNA blijft ‘betalen naar gebruik’ het eindpunt in haar visie over eerlijke autobelastingen en slimme mobiliteit. Immers, betalen naar gebruik leidt tot een bewuster reisgedrag en daarmee tot lagere mobiliteitskosten, want een niet-gereden kilometer bespaart meer CO2 dan een kilometer met een zuinige auto. Echter, het politiek draagvlak is nog niet in voldoende mate beschikbaar om betalen voor gebruik in de Autobrief 2 op te nemen.

Voor de korte termijn wil de VNA echter wel de marktverstoring beteugelen. Daarom stelt de VNA voor de bijtelling eenvoudiger te maken door de grote sprongen tussen de verschillende categorieën te vervangen door kleine stappen. Concreet moet er tussen de huidige bijtellingpercentages van 14%, 20% en 25% een getrapte schaal komen waarbij de CO2-uitstoot het bijtellingtarief bepaalt. Het opstaptarief van 14% valt samen met 50 gram CO2 per kilometer en elk afgerond procentpunt op de schaal stemt overeen met een bepaalde CO2-uitstoot. Om innovatieve technieken te stimuleren, blijven lage bijtellingtarieven noodzakelijk voor auto’s met een heel lage CO2-uitstoot.

CO2 uitstoot

De voordelen van het voorstel zijn duidelijk. De grote sprongen tussen de bijtellingpercentages bepalen nu te sterk de keuze van een berijder en dat verstoort de markt. Zo bevindt 45% van de nieuwe leaseauto’s zich in de 14%-bijtellingcategorie en auto’s die één gram CO2 meer uitstoten zijn vaak gelijk uit de gratie bij de leaserijder. Met een getrapte schaal is een leaserijder bereid om iets meer te betalen voor een auto die beter aansluit op zijn reisprofiel, wat meer inkomsten voor de overheid oplevert. Het marktvolume wordt evenwichtig verdeeld over de volledige bijtellingschaal en dat bevordert een grotere verscheidenheid aan modellen. Het aanbod van ex-leaseauto’s zal bovendien beter afgestemd zijn op de vraag van de occasionmarkt. Dus allemaal winnaars.

Onderstaand vindt u een overzicht van de artikelen waarin VNA wordt geciteerd of benoemd met betrekking tot het bericht:
- Automobiel Management
- Easy Branches

Agenda

Geen bijeenkomsten gevonden.

Direct naar