Vooral elektrische fietsen in trek
Het fietsleasepark groeit in de eerste helft van 2024 met 7.936 fietsen naar 79.729. Dat zijn er 11,1% meer dan eind 2023. Met name in het tweede kwartaal van 2024 versnelde de groei. Vooral elektrische leasefietsen zijn populair. Tot en met juni klimt dit deel van het park met 12,4% naar 63.492 fietsen. Het park klassieke (niet-elektrische) fietsen stijgt in dezelfde periode met 6%.
Tabel 1: ontwikkeling leasefietsenpark VNA leden naar e-bikes en klassieke fietsen
|
e-bikes |
Klassieke fietsen |
Totaal |
2023 Q4 |
56.469 |
15.324 |
71.793 |
2024 Q1 |
58.893 |
15.714 |
74.607 |
2024 Q2 |
63.492 |
16.237 |
79.729 |
Groei is solide, maar nog veel potentie onbenut
Met de toename van het park in 2024 zet de eerder ingezette groei door. Dat leidt, als we verder terugkijken, tot een redelijk constante opgaande lijn. Gaan we een jaar terug (Q2’23) dan is het park leasefietsen met 30% gestegen. De belangstelling neemt toe bij zowel particuliere als zakelijke afnemers. Fietslease biedt een milieuvriendelijke en gezonde manier van mobiliteit en ontzorgt klanten op diverse aspecten. Bijna tweederde van de VNA leden biedt naast autolease ook leasefietsen aan.
“De populariteit van fietslease neemt nog steeds toe. En we verwachten dat de groei nog zal toenemen. Verdere vereenvoudiging van fiscale regels kan meer mensen richting fiets bewegen. Zo gaat een fiets van de zaak niet voor iedereen goed samen met de onbelaste reiskostenvergoeding. We hopen samen met de overheid fietslease in de toekomst nog aantrekkelijker te kunnen maken, zodat er nog meer groene kilometers kunnen worden gemaakt.”