In 2024 raakten naar schatting 7.400 mensen ernstig gewond in het Nederlandse verkeer en vielen 675 verkeersdoden. Dat maakt het belang van effectieve verkeersveiligheidsmaatregelen pijnlijk duidelijk. Technologie speelt daarin een steeds grotere rol. Steeds meer voertuigen zijn standaard uitgerust met rijhulpsystemen zoals Lane Keep Assist of Adaptive Cruise Control, systemen die kunnen helpen om ongelukken te voorkomen. Maar dan moeten ze wél goed worden begrepen én gebruikt. Juist daarom is het onderscheid tussen ADAS en ADS zo belangrijk.
De ADAS Alliantie benoemt drie redenen waarom zorgvuldige terminologie essentieel is:
- Alertheid van de bestuurder – als bestuurders denken dat hun auto volledig zelfstandig kan rijden, neemt hun oplettendheid af. Rijhulpsystemen (zoals Lane Keep Assist of Adaptive Cruise Control) zijn ondersteunend aan de rijtaak, maar zullen deze nooit overnemen. De bestuurder blijft dus te allen tijde verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van de rijtaak.
- Voorkomen van schijnveiligheid – correcte terminologie en communicatie voorkomt dat bestuurders systemen overschatten en onnodige risico’s nemen.
- Basis voor toekomstige ontwikkelingen – een duidelijk onderscheid tussen ADAS en ADS maakt de transitie van geassisteerd rijden naar autonoom rijden mogelijk.
De ADAS Alliantie roept media, fabrikanten, beleidsmakers én bestuurders op om nauwkeurig te blijven in het gebruik van terminologie: Spreek van ‘rijhulpsystemen’ of ‘ADAS’ wanneer de bestuurder verantwoordelijk is. Gebruik ‘zelfrijdende auto’s’ of ‘ADS’ alleen voor voertuigen die autonoom kunnen rijden en waar de bestuurder niet verantwoordelijk is.
VNA ondersteunt deze boodschap van de ADAS Alliantie omdat het belangrijk is om samen de weg veiliger te maken, met techniek én duidelijke communicatie.
VNA maakt samen met 62 andere maatschappelijke organisaties, koepels, marktpartijen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deel uit van de ADAS Alliantie, die het belang uitdragen om rijhulpsystemen veilig te gebruiken.