Het totale Nederlandse autoleasepark kwam eind 2022 uit op 1.256.000 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat zijn er 50.700 meer dan eind 2021. De groei ligt verspreid over alle segmenten; zakelijke en particuliere personenauto’s en bestelwagens. Ook het aantal leasefietsen neemt toe.
Vaker leaseauto van de zaak, minder elektrisch
Het park zakelijke lease personenauto’s groeide van 751.700 auto’s eind 2021 naar 784.500 eind 2022. Daarmee werd de trend naar meer leaseauto’s van de zaak in 2022 stevig doorgezet met een plus van 4,4% (+32.800). Naast een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is de auto van de zaak bovenal een essentieel vervoersmiddel om de toenemende vraag naar zakelijke mobiliteit in te vullen. Belangrijk is dat deze vervoersmiddelen zo min mogelijk CO2-uitstoot veroorzaken. In dat kader zijn er wel zorgen over de stagnerende instroom van nieuwe elektrische auto’s. Het aandeel nieuwe vol-elektrische zakelijke leaseauto’s (dus exclusief private lease) liep in 2021 al terug naar 27% en in 2022 naar 25% (bron: RDC).
“De economische bedrijvigheid en dus het autoverkeer is weer toegenomen. Dat maakt het belang nog groter dat er meer kilometers uitstootvrij worden afgelegd. We zien echter dat de instroom van nieuwe nul-emissie auto’s in de zakelijke autoleasemarkt stagneert. De overheid bouwt de stimulering van uitstootvrije auto’s te snel af. De combinatie van hoge aanschafkosten en het wegvallen van voordelen zoals MRB en bijtelling is ongunstig. Het zorgt ervoor dat zakelijke rijders toch weer twijfelen over de overstap naar elektrisch.”
Meer elektrische bestelwagens in de lease
Ook het lease bestelwagenpark laat een positieve ontwikkeling zien over het afgelopen jaar. Het park nam met 4,4% toe van 222.600 naar 232.400. Lease wordt nog belangrijker in deze markt nu elektrificatie van bestelwagens vorm krijgt. Meer ondernemers vertrouwen op de diensten van leasemaatschappijen om relatief dure elektrische bestelwagens in gebruik te kunnen nemen. Kijkend naar de instroom in het park, dan zien we dat het aandeel elektrische bestelwagens in de nieuwe registraties van lease bestelwagens steeg van een kleine 4% in 2021 naar bijna 9% in 2022.
Private lease groeit: particulier omarmt elektrische auto
Voor private lease zijn de omstandigheden uitdagend. De forse inflatie zet druk op de uitgaven van huishoudens. Ook het krappe aanbod van nieuwe auto’s helpt niet mee. Desondanks groeide het private leasepark in 2022 met 3,5% naar 239.100. Private lease van occasions droeg hieraan bij. Van belang is vooral de opmars van elektrische auto’s in private lease. Het aandeel volledig elektrisch in de instroom van nieuwe private lease auto’s is toegenomen van 11% in 2021 naar 26% in 2022 (op basis van RDC-cijfers nieuwe registraties).
“De combinatie private lease en EV is een hele belangrijke voor de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Het stelt particulieren in staat om makkelijker toegang te krijgen tot elektrisch rijden. In de toekomst verwachten we dat ook jonge gebruikte EV’s op deze wijze vaker doorstromen richting particulieren. De leasesector doet er alles aan om schone en zuinige automobiliteit ook binnen bereik van particulieren te brengen. We maken ons wel zorgen over de komende jaren als ook bij particulieren de stimulering lager wordt en stopt in 2025.”
Fietslease in de lift
Ongeveer de helft van de VNA-leden biedt naast autolease ook fietslease aan. Eind 2022 was dit goed voor een totaal leasefietspark (e-bikes en ‘normale’ fietsen) van ruim 53.000. Het betreft zowel zakelijke als private lease. De meerderheid van de fietsen is een e-bike. Eind 2021 telde het leasefietsenpark van de VNA nog een kleine 23.000 e-bikes (toen gemeten exclusief ‘normale’ fietsen).