Meer vraag naar zakelijke leaseauto
Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag verder toenemen. Na een groei van 3,7% over geheel 2021, was er in de eerste helft van 2022 sprake van een toename van 3%. Dat betekent een stijging van het park naar 774.300 auto’s (+22.600). De auto van de zaak blijft populair in een krappe arbeidsmarkt. Een aantrekkelijk en duurzaam mobiliteitspakket is meer dan ooit een belangrijke voorwaarde om werknemers aan te trekken.
“De grote vraag naar zakelijke automobiliteit is fijn voor onze leden. Tegelijkertijd stellen de lange levertijden van nieuwe auto’s onze branche voor uitdagingen. Naast de inzet van nieuw wordt daarom met verlengde contracten en occasionlease het aanbod vergroot. De krapte in nieuwe en betaalbare elektrische voertuigen baart wel zorgen. Deze krapte, in combinatie met de hoge inflatie, zorgt voor stijgende prijzen van EV’s. Tegelijkertijd wordt de korting op de bijtelling voor zakelijke 0-emissie auto’s door de overheid teruggebracht. Dat kan verdere elektrificatie remmen.”
Beperkte groei bestelwagens
Het tekort aan voertuigen manifesteert zich ook sterk in de bestelwagenmarkt. Er worden dit jaar veel minder nieuwe bestelwagens uitgeleverd. Ondanks die toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens in Nederland in de eerste helft van 2022 met 0,8% ten opzichte van eind 2021. Dat betekent een toename van 1.800 voertuigen tot 224.400. Ook hier moeten leasemaatschappijen alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen.
“De bestelwagenmarkt heeft het moeilijk nu de aanvoer van voertuigen stokt. Desondanks groeit het leasepark bestelwagens. We zien dat het marktaandeel van lease in nieuwe bestelwagens stijgt. Dat komt mede door de transitie naar 0-emissie bestelwagens. Die transitie vraagt om kapitaal en kennis en daar kunnen leasemaatschappijen in voorzien.”
Groei in private lease stokt, aandeel elektrisch neemt snel toe
Het beperkte aanbod van nieuwe auto’s in combinatie met de hoge inflatie heeft de groei in private lease tot stilstand gebracht. De koopkracht daalt dit jaar en ook het consumentenvertrouwen is zeer laag. Mede daarom bleef het park met 231.100 auto’s nagenoeg gelijk aan de eindstand van 2021. Binnen de vraag naar private lease is een duidelijke trend zichtbaar naar elektrische mobiliteit. Cijfers van RDC tonen aan de het marktaandeel van batterij elektrische auto’s (BEV’s) in nieuwe private leaseauto’s in de eerste helft van 2022 klom van 5,6% (jan-jun 2021) naar 23,7%.
Renate Hemerik
“Private lease slaagt erin om meer particulieren elektrisch te laten rijden. Daarmee helpt de sector huishoudens te verduurzamen en tegelijkertijd hun brandstofkosten te verlagen. Overigens zien we dat niet alleen elektrische auto’s, maar ook private leasefietsen steeds meer in trek zijn.”
Ruim 41.000 leasefietsen
Naast auto’s voorziet een deel van de leden van de VNA de markt ook van fietsen. Het gezamenlijke leasefietsenpark van de VNA leden telde aan het eind van de eerste helft van 2022 ruim 41.000 fietsen. Daarbij werden, naast e-bikes en speed-pedelecs, voor het eerst ook gewone fietsen meegeteld. Het gaat daarbij zowel om private lease als zakelijke lease.