Autos Van Boven

Europese Commissie: voorstel voor een schone automotive sector en verplichte doelen voor corporate fleets

Gepubliceerd op 18 december 2025

Dinsdag 16 december, heeft de Europese Commissie (EC) in Brussel een pakket voorgesteld voor een ‘schone en competitieve Europese Automotive sector’. De besluitvorming hierover wordt niet eerder dan in het najaar van 2026 verwacht.

Waarom dit voorstel?

De EC beoogt met dit pakket een ambitieus plan neer te leggen op weg naar klimaatneutraliteit in 2050 en strategische onafhankelijkheid voor de Europese industrie. Daarnaast moeten de vereenvoudiging van regels de autofabrikanten meer flexibiliteit bieden.

Waar staan we in het proces en wat zijn de next steps?

Het gepresenteerde pakket is het startpunt van een langer wetgevingsproces in Brussel met het Europese Parlement en de Council (de zogenaamde triloog). Dit vindt in de eerste helft van 2026 plaats en gaat dan richting mogelijke besluitvorming in het derde of vierde kwartaal van 2026. Dat betekent dus dat er nog veel kan veranderen!

Een eerste analyse: wat zijn de belangrijkste ingrediënten in het voorgestelde pakket?

Voor de autoleasesector springt het meest in het oog dat de commissie voorstelt voor lidstaten om verplichte doelstellingen te hebben voor corporate fleets van grote bedrijven voor personen- en bestelwagens. Dit zou dan zowel zero- als low-emissie voertuigen moeten beslaan. Onze Europese koepel Leaseurope heeft grote bezwaren tegen dit voorstel voor verplichte doelstellingen. De VNA steunt deze bezwaren volledig. 

Voor Nederland kan dit natuurlijk niet los worden gezien van de pseudo-eindheffing voor werkgevers, die al vanaf 2027 in werking treedt en de facto al een EV-verplichting is. Die maatregel dwingt werkgevers over te stappen naar EV’s.

Renate Hemerik, voorzitter: “Verduurzaming van mobiliteit vraagt om realistische en uitvoerbare maatregelen. Verplichte doelen voor corporate fleets leggen het risico eenzijdig bij werkgevers en leasemaatschappijen, terwijl juist samenwerking en voorspelbaar beleid nodig zijn om de transitie succesvol te maken en de vraag aan te jagen. Het is belangrijk te benadrukken dat dit voorstel nog aan het begin staat van het Europese wetgevingsproces en dat de kans groot is dat de voorstellen nog veranderen.”

Naast de EV-verplichting voor corporate fleets wordt in het pakket met name nog voorgesteld dat autofabrikanten vanaf 2035 90% CO2 dienen te verminderen. Verder wil men vooral ook volop inzetten op ‘made in the EU’.

Voor verdere informatie betreffende het pakket tref je in onderstaande button het persbericht van de Europese Commissie.

Voor Leaseurope is dit dossier topprioriteit! Met een speciale taskforce, waar de VNA onderdeel van uitmaakt, wordt het nieuwe voorstel komende tijd kritisch bestudeerd en zal een gezamenlijke strategie richting Brussel worden uitgezet. In onderstaande button tref je het persbericht van Leaseurope.