Fietsen (1)

Explosieve groei fietslease vlakt iets af, maar blijft indrukwekkend

Gepubliceerd op 01 mei 2025
fietslease

Het aantal leasefietsen bij de leden van de VNA groeit gestaag. Eind 2024 telde de vloot bijna 91.000 leasefietsen. Dat zijn er bijna 27% meer dan eind 2023. Hiermee lijkt er sprake van een stabiele groei.

Ontwikkeling leasefietsenpark VNA leden

De cijfers laten een duidelijke trend zien: fietslease is in Nederland niet meer weg te denken. In 2023 groeide het totaal aantal leasefietsen naar 71.793, een toename van bijna 19.000 fietsen, goed voor een groei van 35,4%. Ook in 2024 hield de stijging aan, met opnieuw ruim 19.000 extra leasefietsen, waarmee het totaal uitkomt op 90.947, een jaarlijkse groei van 26,7%.

Hoewel het groeitempo iets daalt, blijft de structurele toename indrukwekkend. Het laat zien dat de leasefiets steeds vaker wordt gezien als een volwaardig alternatief en/of aanvulling binnen zakelijke mobiliteit. Steeds meer werkgevers én werknemers kiezen voor de toevoeging van de fiets in het mobiliteitspakket. Vaak gedreven door trends als duurzaamheid, vitaliteit en fiscale voordelen. Goed werkgeverschap is ook een belangrijke driver om de leasefiets op te nemen in de mobiliteitsregeling, want 26% van de leaserijders geeft aan een fiets van de zaak interessant te vinden (bron: nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek 2024).

Groei richting 100.000 leasefietsen vraagt om aandacht voor veiligheid

De groei van het aantal leasefietsen is positief: meer mensen kiezen voor een gezonde, duurzame vorm van mobiliteit. Maar de cijfers brengen ook een nieuwe verantwoordelijkheid voor werkgevers met zich mee. Want met de opkomst van met name elektrische leasefietsen (80% van het totaal) stijgt ook de complexiteit van de verkeersveiligheid. Fietsongevallen zijn veelal het gevolg van een combinatie van voertuig-, weg- en gedragsfactoren.

Volgens de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid):

  • Is bijna 1 op de 3 dodelijke fietsongevallen inmiddels een e-bike-ongeluk (52% was 60 jaar of ouder)
  • Ruim 2/3 van de in Nederland geregistreerd ernstig verkeersgewonden was een fietser
  • Het merendeel van deze fietsslachtoffers raakte ernstig gewond zonder betrokkenheid van en motorvoertuig

Dit benadrukt dat de mobiliteitstransitie waarin we zitten, alleen duurzaam én verantwoord is als verkeersveiligheid gelijke tred houdt met groei.

Van cijfers naar actie

  • De combinatie van meer leasefietsen en de huidige fietsinfrastructuur vraagt dus om gerichte actie:
  • Veilige en toekomstbestendige fietsroutes, los van gemotoriseerd verkeer
  • Duidelijke regels en voorlichting over veilig fietsen met e-bikes (denk aan snelheid, zichtbaarheid, gedrag)
  • Werkgevers die niet alleen stimuleren, maar ook faciliteren in veiligheid, bijvoorbeeld via helmkorting of veiligheidstrainingen

De leasefiets is hard op weg een nieuwe standaard te worden in zakelijke mobiliteit. Maar als we willen dat deze trend ook op lange termijn duurzaam is, moeten veiligheid en infrastructuur meebewegen. Want een vitale fietser is pas echt waardevol als die ook veilig thuiskomt.