Vorige week donderdag heeft de VNA samen met de andere partijen van de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen (ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu en RAI Vereniging) de Prinsjesdagplannen geanalyseerd. Met de huidige maatregelen gaan we het niet redden om mobiliteit betaalbaar te houden en het verouderde Nederlandse wagenpark volledig te verduurzamen.
“Om de verduurzaming niet te laten stagneren en ondernemers én particulieren vertrouwen te geven is er naast een consistent en langetermijnbeleid een goede tweedehandsmarkt voor EV’s nodig. Het kabinet moet daarom met passend flankerend beleid komen.”
Dat flankerend beleid blijft nu ook totaal achterwege bij het wetsvoorstel voor een pseudo-eindheffing waarbij werkgevers gaan betalen voor de inzet van een fossiele auto van de zaak.
“Het straffen van werkgevers is zeker niet de weg voorwaarts. Dit raakt niet alleen de zakelijke markt, maar de gehele automarkt. Zo krijgen we alleen maar meer uitwijkgedrag naar oudere benzineauto’s en minder grip op de noodzakelijke verduurzaming.”

Ondanks uiteenlopende achterbannen en belangen is het mogelijk om één gezamenlijk voorstel te formuleren voor een robuust en toekomstgericht belastingstelsel en noodzakelijke stimuleringsmaatregelen.
In onderstaande video vertelt Renate Hemerik, voorzitter VNA, waarom een structurele hervorming noodzakelijk is en welke onderdelen daarin volgens ons niet mogen ontbreken.
