Beperkte stimulansen voor elektrisch rijden
De stimulansen voor elektrisch rijden worden verder afgebouwd. Zo wordt de mrb-korting voor EV’s in 2026 beperkt tot 30%, zijn subsidies als SEPP en SEBA al verdwenen en stijgt het bijtellingspercentage voor zakelijke EV-rijders naar 22%. Vanaf 2027 betalen werkgevers een pseudo-eindheffing van 12% over de waarde van iedere fossiele auto, die zij aan een werknemer ter beschikking stellen. Deze pseudo-eindheffing gaat in op 1 januari 2027. Werkgevers moeten deze heffing betalen voor fossiele personenauto’s die zij vanaf die datum aan werknemers beschikbaar stellen.
Voor auto’s die al vóór 2027 door een werkgever zijn verstrekt, geldt een overgangsperiode tot 17 september 2030. Tot die datum hoeven werkgevers daarover de heffing nog niet te betalen. Na afloop van deze periode geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele auto’s van de zaak.
"De aangekondigde pseudo-eindheffing legt een onverwachte financiële last op werkgevers, terwijl juist nu stabiliteit en investeringsruimte cruciaal zijn voor de mobiliteitstransitie. Daarnaast werkt de heffing kostenverhogend en veroorzaakt zij grote uitwijkeffecten. Met als gevolg dat er meer elektrische ex-auto’s van de zaak naar het buitenland worden geëxporteerd. Hierdoor is het klimaateffect onder aan de streep zeer gering, zeker afgezet tegen de verslechtering van het ondernemersklimaat en het verlies van grip van werkgevers op hun duurzaamheidsbeleid’’.
Oproep aan politiek: zorg voor stabiel en voorspelbaar beleid
De VNA pleit voor consistent lange termijn beleid en minder regeldruk met voldoende anticipatietijd, zodat ondernemers duurzame investeringen met vertrouwen kunnen doen. Concreet vraagt de branche om:
- Stimuleren van EV’s voor nieuw én tweedehands door met name een structureel, reëel en aantrekkelijk bijtellingstarief en een regeling voor EV’s, die uit de lease komen;
- Uitstellen van de pseudo-eindheffing voor werkgevers;
- Voorkomen van netcongestie en zorgen voor prijstransparantie aan de laadpaal;
- Blijven inzetten op verbetering van verkeersveiligheid.
Renate Hemerik, voorzitter VNA
’Het is positief dat er aandacht is voor minder regeldruk en dat de verplichte CO2-registratie voor werkgebonden personenmobiliteit pas vanaf 250 medewerkers gaat gelden, maar het is zeker niet voldoende. Zonder stabiel en voorspelbaar beleid kunnen ondernemers geen lange termijn keuzes maken en lopen investeringen in duurzame mobiliteit gevaar.”

Positieve economische vooruitzichten
De Nederlandse economie ontwikkelt zich niet ongunstig: inflatie daalt en de groei neemt toe. Voor 2025 wordt een groei van 1,6% verwacht en in 2026 stijgt dit naar 1,4%. Gemiddeld zal de koopkracht in 2026 met 1,3% toenemen. Het bedrijfsleven krijgt minder regeldruk doordat de verplichte CO2 registratie voor werkgebonden personenmobiliteit pas vanaf 250 medewerkers gaat gelden met daarnaast het (grotendeels) schrappen van de CO2 heffing voor de industrie.
Politieke context
Het Belastingplan wordt pas ná de verkiezingen van 29 oktober behandeld. De uiteindelijke koers voor de verduurzaming van mobiliteit ligt dus in handen van de nieuw gekozen Tweede Kamer.