Schadeherstel 1024X683

Schadeherstellers gaan werken met OSV (technisch) filter

Gepubliceerd op 19 februari 2025

De technologie in voertuigen ontwikkelt zich snel, waardoor schadeherstel steeds complexer wordt. Moderne auto’s zijn uitgerust met geavanceerde systemen, materialen en functies die het schadeherstelproces ingewikkelder maken. Dit vergroot de verantwoordelijkheid van schadeherstellers en verhoogt het risico op onjuiste reparaties.

Daarom heeft BOVAG voor haar leden in de normering voor schadeherstel aanvullende eisen vastgelegd over kennis en apparatuur bij het uitvoeren van veiligheidskritische en complex veiligheidskritische werkzaamheden. Het Objectieve Schade Vaststellingsfilter (OSV-filter), ook bekend als ‘het technisch filter’, helpt schadeherstellers om op basis van kennisregels veiligheidskritische werkzaamheden en complex veiligheidskritische werkzaamheden te signaleren.

Beoordeling aan de hand van kennisregels

Het OSV (technisch) filter is een belangrijk hulpmiddel voor schadeherstelbedrijven om te bepalen of aanvullende competenties en apparatuur nodig zijn voor een specifieke reparatie. Het filter maakt het mogelijk om na het calculeren te beoordelen of herstelwerkzaamheden veilig en technisch correct kunnen worden uitgevoerd, met de kennis en kunde die in huis is, waardoor onveilige situaties worden voorkomen. Dit stelt schadeherstellers in staat om werkzaamheden uit te voeren volgens de nieuwste veiligheids- en kwaliteitsnormen, zonder risico’s voor de bestuurder of andere weggebruikers. Als de vereiste middelen of kennis niet in huis is, dan zal de schade moeten worden uitbesteed aan een Plusnorm-gecertificeerd bedrijf of een (merk)specialist die aan alle eisen voldoet.

Het gebruik van het OSV (technisch) filter is vanaf 1 april 2025 verplicht.

Snelle en efficiënte schadeafhandeling

De Nederlandse leasevloot bestaat uit jonge personen- en bestelauto’s, die vaak zijn uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen. Een groot deel van de leasevloot is inmiddels elektrisch aangedreven. Dit alles vergroot de kans op een veiligheidskritische of complex veiligheidskritische schade. Omwille van een snelle en efficiënte schadeafhandeling is een juiste sturing van deze schadevoertuigen van groot belang.