Wat houdt de pseudo-eindheffing in?
Het kabinet stelt voor dat vanaf 1 januari 2027 werkgevers jaarlijks een zogenaamde pseudo-eindheffing gaan betalen. Werkgevers gaan dan 12% betalen over de waarde van iedere fossiele personenauto die zij vanaf die datum aan werknemers beschikbaar stellen.
Voor auto’s, die al vóór 2027 door een werkgever zijn verstrekt, geldt een overgangsperiode tot 17 september 2030. Tot die datum hoeven werkgevers daarover de heffing nog niet te betalen. Na afloop van deze periode geldt de pseudo-eindheffing voor alle fossiele personenauto’s van de zaak.
Hoe zit het nu met de bijtelling?
De Tweede Kamer stemt dus in met nog twee jaar bijtellingskorting op EV's. Ook de VNA heeft zich hier sterk voor gemaakt. Dit betekent concreet:
- Voor 2026 een korting van 4%, dus 18% bijtelling op EV's
- Voor 2027 een korting van 2%, dus 20% bijtelling op EV's
- Cap blijft op €30.000
De dekking hiervoor komt uit een versobering (leeftijdsgrens) van de Youngtimerregeling
Daarnaast was er ook een Kamermeerderheid om een deel van de accijnskorting voor 2026 terug te draaien ten gunste van het OV.
Wat zijn de next steps?
Dinsdag 16 december zal in de Eerste Kamer worden gestemd over het Belastingplan (en daarmee over de pseudo-eindheffing en de bijtellingskorting) en moeten ook zij de plannen goedkeuren. Zoals gebruikelijk wordt de definitieve regelgeving vervolgens gepubliceerd in de Staatscourant.
Uiteraard zullen wij de stemming in de Eerste Kamer volgen. Zodra ook de Eerste Kamer definitief akkoord is, zullen we een uitgebreid bericht maken over alle ins en outs van het Belastingplan en in het bijzonder over de pseudo-eindheffing.