Voorkant NZMO 2025 2

Zakelijke mobiliteit in beweging: vijf conclusies uit NZMO 2025

Gepubliceerd op 01 oktober 2025

Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2025 heeft al jaren een voorspellende waarde over hoe werkgevers en zakelijke reizigers omgaan met kosten, verduurzaming en nieuwe mobiliteitsvormen. Voor VNA, als branchevereniging van de Nederlandse autoleasemaatschappijen en partner van NZMO, zijn de uitkomsten richtingaanwijzers. 

Hieronder de meest relevante inzichten voor de autoleasebranche:

1. Kostenbeheersing terug bovenaan de agenda

Na enkele jaren waarin duurzaamheid en medewerkerstevredenheid de boventoon voerden, staan kosten in 2025 weer op nummer één. Zes op de tien bedrijven noemen dit hun topprioriteit. Dit uit zich onder andere in een groeiende belangstelling voor occasionlease: 42% van de bedrijven wil dit vaker aanbieden.

Renate Hemerik: "Het is begrijpelijk dat kosten momenteel weer nadrukkelijk op de agenda staan. Dit onderzoek laat zien dat werkgevers zoeken naar manieren om mobiliteit betaalbaar te houden. Ook uit de sector horen we deze signalen. Klanten worden geholpen door bijvoorbeeld managementinformatie en advies over de invulling van het wagenparkbeleid.

2. Verschillen tussen kleine en grote bedrijven in mobiliteitsaanpak

Voor 44% van de bedrijven wordt de mobiliteitsinrichting vooral bepaald door de ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten, met name bij het MKB. Grotere bedrijven baseren hun keuzes vaker op duurzaamheidsdoelstellingen en overheidsmaatregelen om CO₂ te reduceren. Bovendien vergoeden ze vaker laadpaal- en laadkosten voor thuisladen. Ruim een derde van de bedrijven verwacht daarnaast dat fiscaal beleid, zoals EV-stimulering of heffingen op fossiel, het komende jaar invloed zal hebben.

Renate Hemerik: "Het onderzoek laat zien dat kleine en grote bedrijven verschillende drijfveren hebben in hun mobiliteitskeuzes. Voor het MKB is de omvang van de bedrijfsactiviteiten leidend, terwijl grotere organisaties vaker gestuurd worden door duurzaamheid en beleid. MKB-bedrijven zijn meer kostengestuurd. Voor VNA is het belangrijk dat dit onderscheid ook in regelgeving wordt meegewogen, zodat fiscale prikkels, verplichtingen of stimuleringsmaatregelen zowel uitvoerbaar en haalbaar zijn voor grote organisaties als voor kleinere bedrijven."

3. Medewerkerstevredenheid en flexibiliteit cruciaal voor EV-acceptatie

Een derde van de bedrijven noemt medewerkerstevredenheid als bepalende factor. Flexibiliteit in leasecontracten en alternatieve vervoersopties zijn steeds vaker noodzakelijk om de overstap naar elektrisch rijden acceptabel te maken. Thuislaadvoorzieningen worden daarbij zowel door de bedrijven als de zakelijke reizigers als het grootste obstakel genoemd.

Renate Hemerik: "De overstap naar elektrisch rijden is niet alleen een technische of beleidsmatige kwestie, maar ook een menselijke. Dit onderzoek onderstreept dat flexibiliteit en goede voorzieningen een belangrijke rol spelen in de acceptatie en transitie naar elektrisch rijden. Het is daarom van groot belang dat beleid en praktijk hand in hand gaan: regelgeving, die elektrisch rijden stimuleert en goede laadinfrastructuur die aansluit op de behoeften van gebruikers."

4. EV-verplichtingen sturen koers van bedrijven

Bijna een derde van de zakelijke automobilisten wordt inmiddels door hun werkgever verplicht om elektrisch te rijden (2024: 22%). Vooral grote bedrijven zetten stevig in: 69% hanteert al een EV-verplichting. Van de bedrijven zonder EV-verplichting verwacht een op de vijf een EV-verplichting in te stellen na 2025. Wel lopen bedrijven tegen verschillende uitdagingen aan bij het aanbieden van elektrische auto’s aan medewerkers. De hogere catalogusprijs voor EV wordt gezien als grootste uitdaging (68%). Hogere catalogusprijzen vertalen zich door naar hogere normleasebedragen; dat is de tweede uitdaging (57%). Dat niet alle medewerkers thuis kunnen laden wordt door 57% van de werkgevers ervaren als uitdaging.

Renate Hemerik: "We zien dat steeds meer bedrijven elektrisch rijden verplicht stellen. Dit kan de transitie versnellen, maar tegelijkertijd zien we toenemende weerstand. Goede laadinfrastructuur, meer prijstransparantie en duidelijk en consistent lange termijn beleid is nodig. Voor beleidsmakers is dit waardevolle informatie: zonder tijdige investeringen en voorspelbare regels kan de implementatie van EV-verplichtingen vastlopen. De sector pleit daarom voor nauwe samenwerking tussen overheid en markt om realistische, haalbare stappen te zetten."

5. Nieuwe mobiliteitsvormen krijgen voet aan de grond

Mobiliteitsbudgetten en de fiets van de zaak winnen langzaam terrein. 19% van de bedrijven biedt een mobiliteitsbudget aan, terwijl ruim een vijfde van de zakelijke rijders aangeeft in de toekomst gebruik te willen maken van een fietsregeling.

Renate Hemerik: "De intentie tot het gebruik van mobiliteitsbudgetten en leasefietsen groeit weliswaar, maar blijft nog beperkt. Tegelijk zien we een duidelijke toename in de belangstelling. Dit laat zien dat de diversiteit in mobiliteitsoplossingen groter wordt en dat bedrijven en werknemers zoeken naar meer maatwerk in hun keuzes. Voor de sector is het van belang dat regelgeving eenvoudig en consistent blijft, zodat deze nieuwe vormen van mobiliteit zich daadwerkelijk kunnen ontwikkelen en breed toepasbaar worden."