Bestelwagenlease in cijfers

Bestelwagenlease in cijfers

2023

In 2023 groeide het totale leasepark bestelwagens in Nederland tot bijna een kwart miljoen voertuigen. Lease is goed voor bijna 1 op 5 bestelwagens in Nederland. Daarmee ontzorgt lease een belangrijk deel van het Nederlands bedrijfsleven en houdt de sector ondernemers mobiel. 

Leasepark bestelwagens groeit met 6,4% in 2023 

Het aantal lease bestelwagens in Nederland breidt zich nog altijd sterk uit. Het park groeide in 2023 met 14.800 voertuigen naar 247.200. Ondanks lagere blijft de economie en zeker de arbeidsmarkt sterk. Ook het stijgende aantal zzp’ers in onder meer bouw en logistiek zorgt voor meer vraag naar lease bestelwagens. 

Feiten & cijfers

1 op de 6 nieuwe leasebestelwagens is elektrisch

De leasesector speelt een cruciale rol in de verdere verduurzaming van het Nederlandse bedrijfswagenpark. In 2023 was 17% (1 op de 6) nieuw geleasete bestelwagens in Nederland voorzien van elektrische aandrijving. Die stijgende instroom is belangrijk. Van alle lease bestelwagens (park) is nu 7% een EV. 

Leasemaatschappijen investeerden bijna 1,2 miljard in 2023 in operationele lease bestelwagens

De leasesector helpt het bedrijfsleven onder andere door investeringen in voertuigen op zich te nemen. Die investeringen stijgen omdat nieuwe bestelwagens, mede door elektrificatie, gemiddeld duurder worden. In 2023 werd voor een record van bijna € 1,2 miljard aan nieuwe bedrijfswagens ingekocht (alleen operationele lease, exclusief financiële lease). 

Bijna 39% kilometers bestelwagens is lease

Lease helpt het Nederlands bedrijfsleven mobiel te blijven. Bestelwagens zijn voor veel sectoren van cruciaal belang om werk te kunnen uitvoeren. Lease bestelwagens zijn naar schatting goed voor bijna 39% van alle kilometers door Nederlandse bestelwagens

Renate Hemerik, voorzitter VNA

“De groei van het aantal elektrische bestelwagens in de leasemarkt biedt geen garantie voor de toekomst. Onze leden zien bedrijven en leaserijders in toenemende mate twijfelen omtrent de keuze voor een elektrisch voertuig. Na 2025 vervalt bijna alle stimulering voor emissievrije voertuigen. In combinatie met het einde van de bpm-vrijstelling van bestelwagens per 1 januari 2025, dreigt een daling in het aandeel elektrisch in plaats van groei en verwachten we een piek in het aantal dieselregistraties.”