Forse financiële impact
Deze ontwikkeling gaat gepaard met een aanzienlijke financiële impact: de totale schadelast voor personenauto’s nam met 60% toe, goed voor een bedrag van circa €64 miljoen, mede door een gemiddelde schade van €17.500 per voertuig. De schadelast wordt berekend op basis van de waarde van het voertuig op het moment van de diefstal.
Bij lichte bedrijfsauto’s werd een stijging van 10% in diefstallen geregistreerd, terwijl het aantal gestolen brom- en motorfietsen licht daalde. De cijfers laten zien dat de Toyota RAV4 (bouwjaar 2019) en Kia Sportage (bouwjaar 2021) toonaangevend zijn onder de gestolen topmodellen, met respectievelijk een stijging van +30% en zelfs een verviervoudiging bij de Kia.
Meer diefstallen in Eindhoven
Als er wordt ingezoomd op de locaties waar de personenauto’s voor het laatst zijn gezien, vallen drie steden op met hogere cijfers dan vorig jaar: Eindhoven (519 auto’s), Den Haag (225 auto’s) en Utrecht (112 auto’s).
Verschuiving naar jongere bouwjaren
Kijkend naar het bouwjaar van de gestolen auto’s blijkt dat 673 voertuigen uit bouwjaar 2019 komen. Dit beeld is redelijk consistent met 2024. Wel is een verschuiving zichtbaar naar jongere bouwjaren. Ruim 28% van de gestolen auto’s is jonger dan 5 jaar.

Positief is dat meer dan 7.000 voertuigen zijn teruggevonden, waarvan 90% in Nederland, wat bijdraagt aan een hogere terugvindschadelast. Van de 7.000 in 2025 gestolen voertuigen zijn er ongeveer 4.000 weer teruggevonden. Toch onderstreept de recente opmars van geavanceerde diefstalpraktijken nogmaals het belang van effectieve preventie.
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden.