Bijtelling voor werkgevers
In de voorjaarsnota en nu ook in het Belastingplan voor 2026 heeft het kabinet een nieuwe belastingmaatregel aangekondigd: werkgevers betalen vanaf 1 januari 2027 een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde van iedere fossiele auto die zij aan een werknemer ter beschikking stellen. Je zou kunnen zeggen: ‘een extra bijtelling op de auto, maar nu aan de werkgeverskant’ en dus een strafheffing voor werkgevers.
"Door het invoeren van deze regeling zullen veel werkgevers een rekensom maken en overwegen om over te overstappen naar een mobiliteitsbudget voor hun werknemers.”
Renate omschrijft wat de gevolgen dan zullen zijn: “Als werknemers hun eigen mobiliteit moeten bekostigen uit een mobiliteitsbudget, dan is de kans groot dat zij niet kiezen voor een duurdere nieuwe EV, maar eerder voor een oudere en goedkopere benzineauto. Daarmee dreigt het beleid juist averechts uit te pakken en zal de milieuwinst zeer beperkt of juist averechts uitwerken. En dat terwijl de regeling de overheid (en dus de belastingbetaler) geld kost. Wat we nodig hebben is het aanjagen van de tweedehandsmark voor EV’s, niet het straffen van werkgevers.”
Slecht gelopen proces
Naast de inhoudelijke zorgen wijst Hemerik nadrukkelijk op het proces dat aan deze plannen voorafging. Volgens haar is het traject slecht verlopen, zonder enig overleg met de automotive branche of werkgevers is de heffing opgenomen in de plannen. Met als gevolg dat signalen en gevolgen uit de praktijk niet zijn meegenomen in de besluitvorming. Dat vergroot de kans op ongewenste effecten.
“Het is te doen om de CO2-doelstelling sneller binnen bereik te krijgen, maar het zadelt werkgevers op met een zware kostenpost en we moeten nog maar zien of er überhaupt milieu winst zal zijn.”
Nieuwe knop om aan te draaien
Voor de zakelijke markt is er consistent lange termijnbeleid nodig. Hemerik waarschuwt dat de overheid hiermee weer een nieuwe knop krijgt om aan te draaien:
“Mobiliteit is de aanjager van economische ontwikkeling, maar ook om maatschappelijk actief te kunnen zijn en om naar je werk te kunnen. Het is ongelofelijk dat het kabinet dit nog steeds niet ziet. En daar werken we met de maatschappelijke coalitie* hard aan om dat op de agenda te krijgen. We benadrukken dat het nieuwe autobelastingplan moet leiden tot consistent lange termijn beleid en vooral niet complex of ingewikkeld.”
*RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, Natuur en Milieu en VNA
Luister hier het gehele interview.
(Interview Renate: 07:00 min – 22:00 min)