Elektriscch Rijden

Plannen herziening autobelastingen naar de Tweede Kamer

Gepubliceerd op 11 juli 2025

Vandaag heeft het demissionaire kabinet een zogeheten contourennota over de toekomst van de autobelastingen naar de Tweede Kamer gestuurd. In deze nota staan ideeën voor een mogelijk nieuw stelsel van autobelastingen voor de lange(re) termijn. Voor de korte termijn worden maatregelen op Prinsjesdag bekendgemaakt, zoals (naar verwachting) de verlaging van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor EV’s en de invoering van een pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s. Met deze contourennota wil het kabinet politieke partijen vooral ook input geven voor hun verkiezingsprogramma’s.

Waarom is een herziening nodig?

De transitie naar elektrisch rijden zorgt voor dalende belastinginkomsten, terwijl de klimaatdoelen en de toenemende filedruk juist vragen om effectief sturend beleid. Vooral de accijnzen op brandstof leveren minder op. Het huidige belastingsysteem is sterk afhankelijk van deze fossiele inkomsten en is daardoor niet toekomstbestendig. Daarom is een fundamentele herziening noodzakelijk.

Wat staat er in de contourennota?

De vandaag gepresenteerde denkrichtingen bevatten drie beleidsvoorstellen (denkrichtingen):

  • Mrb: er wordt overwogen de mrb-grondslag, die nu gebaseerd is op gewicht om te zetten naar vloeroppervlak.
  • Een tenaamstellingsbelasting in plaats van BPM met een differentiërend tarief  
  • Belasten van de (elektrische) auto met een kilometerbelasting

Renate Hemerik, voorzitter VNA, ziet in de contourennota een goede denkrichting voor een toekomstbestendig belastingstelsel. “We dringen al lang aan op modernisering van het stelsel om autobelastingen duurzaam en toekomstbestendig te maken. Voor de investeringsbeslissingen die leasemaatschappijen moeten nemen, is stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid cruciaal,” aldus Hemerik. “Daarom zijn we vooral benieuwd naar de verdere uitwerking van de plannen. We gaan daarover graag opnieuw in gesprek. Het is positief dat er wordt bezien of en zo ja welk flankerend beleid nodig is voor de zakelijke markt”.

De VNA staat positief tegenover het principe van een eenvoudig systeem voor een kilometerbelasting met een vlak kilometertarief (voorheen ‘betalen naar gebruik’). Een systeem waarbij autobelasting wordt geheven op basis van werkelijk gebruik biedt de eerlijkste en meest effectieve manier om duurzame keuzes te stimuleren. VNA roept politieke partijen dan ook op om dit principe weer op de agenda te zetten en op te nemen in haar verkiezingsplannen. Hierbij dient wel EV de aantrekkelijke optie te zijn voor de zakelijke en particuliere markt.

Ook de invoering van een tenaamstellingsbelasting voor elektrische auto’s kan volgens Hemerik bijdragen aan snellere vergroening: “Het verlaagt de drempel voor consumenten om direct voor een nieuwe elektrische auto te kiezen. Zo wordt het wagenpark sneller vernieuwd en nemen de emissies sneller af.”

Daarnaast benadrukt Hemerik dat het huidige systeem van motorrijtuigenbelasting (mrb) aan herziening toe is: “Door de komst van de elektrische auto klopt de verdeling van het meergewicht per segment niet meer. Kleine auto’s krijgen te weinig compensatie, grote te veel. Dat voelt niet eerlijk of logisch.”

De volgende stappen

De VNA zal kritisch zijn op de verdere uitwerking en timing van de verschillende voorstellen en zal hiervoor met de verschillende ministeries en stakeholders in gesprek gaan. Door de demissionaire status van het kabinet ligt besluitvorming bij een volgend kabinet.  

Persbericht VNA met maatschappelijke coalitie

Inhoudelijk heeft de VNA samen met de partners van de maatschappelijke coalitie (ANWB, BOVAG, Natuur en Milieu en RAI Vereniging) met een persbericht gereageerd op de contourennota.

Zie hier het bericht op de website van VNA met het persbericht.

Op weg naar de verkiezingen: zorg ervoor dat schone automobiliteit altijd loont!

Op weg naar de verkiezingen heeft de VNA samen met genoemde alliantie een duidelijke oproep met 7 focuspunten naar alle politieke partijen gestuurd:

  • Schone automobiliteit moet áltijd lonen voor bedrijven en consumenten.
  • Er is stimulerend beleid nodig met aandacht voor zowel nieuwverkoop als voor de tweedehandsmarkt.
  • Helder meerjarig beleid is nodig om EV’s voldoende aantrekkelijk te houden in de bijtelling en MRB.
  • Een nieuw en eerlijk stelsel van autobelastingen is nodig voor de lange(re) termijn.
  • Het handelingsperspectief van de gebruiker moet centraal, niet het op peil houden van de overheidsinkomsten.
  • De beeldvorming rondom elektrisch rijden kan en moet beter, op basis van correcte informatie en een eerlijk verhaal.
  • Voldoende laadinfrastructuur met prijstransparantie aan de laadpaal zijn essentieel.