iStock-1369268936

Elektrisch rijden

Zorgen over verdere elektrificatie ondanks toename in lease

Autoleasebranche waarschuwt: elektrificatie leasewagenpark onder druk door kostenontwikkeling.

In het groeiende autoleasepark zijn steeds meer elektrische auto’s (EV’s) te vinden. Eind 2023 was ruim een kwart van het lease personenautopark volledig elektrisch. Desondanks uit de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) haar zorgen over verdere elektrificatie. Het naderende einde van fiscale stimuli en subsidies zet, bovenop het al hoge kostenniveau van EV’s, de groei van elektrificatie onder druk.

Elektrificatie leasepark succesvol in 2023
Gedurende 2023 werden veel elektrische auto’s en bestelwagens aan het leasepark toegevoegd. Cijfers van RDC laten zien dat ruim 1 op 3 nieuwe lease personenauto’s (34,3%) volledig elektrisch was. Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark (alle rijdende) personenauto’s hoger. Dat klom van 21% eind 2022 naar 26,5% eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17% een EV en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7%.

Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Ruim de helft van alle elektrische personenauto’s is een leaseauto. Autolease blijft essentieel voor verdere elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Dat zien we nu ook bij bestelwagens. Het autoleaseproduct neemt de horde van relatief hoge aanschafprijzen voor klanten weg en ontzorgt door risico’s van nieuwe technologie op zich te nemen.”

Grote zorgen over verdere elektrificatie in komende jaren
Ondanks de mooie cijfers in 2023 zijn er zorgen over de groei van EV’s in de komende jaren. Nieuwe elektrische auto’s blijven relatief duur. Dat is relevant voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Voor zakelijke rijders geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. Gezien de prijsverschillen tussen EV’s en brandstofauto’s zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen.

Renate Hemerik: “Wij maken ons als autoleasesector grote zorgen over de verdere ingroei van EV’s. Een terugslag dreigt nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt. Leasemaatschappijen geven aan dat zakelijke rijders vaker switchen van elektrisch naar hybride of benzine.”

Particulier in onzekerheid over EV
In 2026 vervallen nog meer voordelen op EV’s. Er is dan geen sprake meer van vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Daarmee dreigt een forse maandelijkse kostenverhoging, want door het Nederlandse mrb-stelstel op basis van gewicht worden EV’s zwaar gestraft. De mrb kan al snel oplopen tot 100 euro extra per maand of zelfs meer. Door deze dreiging lijken met name particulieren af te haken. In de eerste helft van 2023 was 32% van de nieuwe private leaseauto’s nog volledig elektrisch, maar in de tweede helft van het jaar zakte dit naar 24%.

Renate Hemerik: “De onzekerheid omtrent private lease van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s neemt toe. Mensen weten niet waar ze qua kosten aan toe zijn. Komt er nog compensatie op de mrb voor EV’s of niet? Er is enorme behoefte aan duidelijk beleid.”

Leaserijder hikt nog steeds aan tegen hoge kosten EV
Om de stemming onder leaserijders te peilen heeft de VNA recent onderzoek laten doen. Daarbij zijn ruim 500 leaserijders (47% zakelijk en 53% private lease) ondervraagd. Iets minder dan een derde (31%) van deze groep verwacht voor de volgende auto batterij elektrische aandrijving te kiezen. Dat is dus minder dan het aandeel batterij elektrisch in 2023 bij nieuw geregistreerde leaseauto’s. Ruim tweederde (69%) van de ondervraagde leaserijders verwacht voor een niet volledig batterij elektrische auto te kiezen. Als belangrijkste reden daarvoor worden kosten aangehaald.

Afbeelding tekst pers feb 2024.jpg

Bron: VNA Leaserijders Panel Q1’24 (uitgevoerd door VMS Insight in opdracht van VNA)

Renate Hemerik: “In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, rijdt niet iedere leaserijder in een grote leaseauto. We hebben veel leaserijders met een modaal of lager dan modaal inkomen. Zij letten scherp op kosten. Van de nieuwe leaseauto’s heeft bijna de helft een aanschafprijs onder de 40.000 euro. In dat prijssegment is het aandeel EV slechts 14%.”


Aanvullende artikelen