Voorkant Autoleasemarkt in cijfers 2020

Autoleasemarkt in cijfers 2020: ontwikkelingen in beeld

De nieuwe ‘Autoleasemarkt in cijfers 2020’ van VNA brengt ook dit jaar weer de belangrijkste ontwikkelingen in autolease van het afgelopen jaar in beeld, zoals de trend naar vergroening van het leasepark. Zo zien we dat elektrische auto’s aan populariteit winnen en de gemiddelde uitstoot van nieuwe leaseauto’s afneemt. Ook zien we de impact van corona terug in de cijfers. De gemiddelde kilometrage van leaseauto’s daalt, maar de (lease)auto blijft gewild. Er is meer behoefte aan individueel vervoer en dat zien we terug in de groei van het private leasepark.

Minder kilometers, langere looptijden
De autoleasebranche werd in 2020 beïnvloed door de gevolgen van corona. Er werd minder gereden met leaseauto’s. De gemiddeld gerealiseerde jaarkilometrage voor beëindigde contracten daalde bij zakelijke personenauto’s van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020). Bij private lease liep de jaarkilometrage terug van 16.900 naar 14.900. Het gebruik van bestelwagens daalde minder hard; van 31.600 kilometer naar 31.000 kilometer.

Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Het jaar 2020 is een bijzonder jaar. Voor iedereen. Naast veel negatieve gevolgen, is het positief dat mede door corona nu kritischer naar de noodzaak van verplaatsingen wordt gekeken. Ook hoeven verplaatsingen niet altijd met de auto. De fiets heeft definitief zijn plek ingenomen, ook in het zakelijk gebruik. Het is al bijna bij de helft van onze leden  mogelijk om e-bikes te leasen.”

Ondanks de onzekerheid die de corona-pandemie met zich meebrengt, kiezen veel klanten voor langere looptijden. De theoretische looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s nam toe van gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden. Bij private lease steeg deze van 49,1 naar 49,9 maanden. 

Vergroening wagenpark
We zien ook een trend naar duurdere auto’s. Deze is deels het gevolg van de doorbraak van elektrisch in private lease. De combinatie van private lease en de overheidssubsidie op elektrische auto’s stelt steeds meer particulieren in staat om te kiezen voor emissievrije automobiliteit. Het gezamenlijke aandeel van hybride en elektrische auto’s in het private leasepark verdubbelde tot 9%.

In het zakelijke lease personenautopark is al 21% hybride of volledig elektrisch. Ook zakelijke rijders kiezen namelijk in grote getalen voor elektrisch. De top 10 van nieuw ingezette leaseauto’s (zakelijk en private lease) in 2020 wordt dan ook gedomineerd door auto’s die volledig elektrisch zijn, of waarbij een elektrische variant leverbaar is. Mede daardoor is de gemiddelde uitstoot van nieuwe leaseauto’s gedaald van 95 gram CO2 / km naar 83 gram CO2 / km.

Renate Hemerik: “We hebben nog een lange weg te gaan voordat het totale Nederlandse wagenpark elektrisch is. Maar als zowel particulieren als zakelijke klanten vaker elektrisch kiezen is dit alleen goed voor de nieuwe instroom, maar ook voor de doorstroom naar de tweedehandsmarkt. Zeker nu er ook steeds meer kleinere en dus betaalbaardere elektrische modellen op de markt komen, wordt het voor steeds meer consumenten ook haalbaar en betaalbaar om een tweedehands elektrische auto te kopen of te leasen.”

Private lease breidt uit
Het private leasepark groeit niet alleen, maar spreekt ook een brede groep Nederlanders aan. Waar jongeren hun weg richting private lease al eerder vonden, doen ook ouderen dat nu steeds vaker. Het aandeel van de leeftijdscategorie 56 jaar en ouder in private lease steeg van 29% naar 32%.

Ook binnen het private leasepark zelf zien we verbreding. In 2016 bestond het park nog voornamelijk uit relatief goedkope auto’s. Destijds had 77% van het park een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro, 19% viel tussen de 20.000 en 30.000 euro en 3% boven de 30.000 euro. In 2020 bestond het private leasepark voor 53% uit auto’s met een aanschafwaarde tot 20.000 euro. Daarnaast viel 32% in de categorie 20.000 tot 30.000 euro en 15% had een aanschafwaarde boven de 30.000 euro.

Hemerik reageert: “Er wordt wel eens beweerd dat private lease alleen wordt gekozen door consumenten die zelf het geld niet hebben om een auto te kopen. Uit deze cijfers blijkt dat private lease niet beperkt blijft tot alleen het kleinere segment auto’s en dat is een goede ontwikkeling voor de automotivebranche. De zekerheid van een vast maandbedrag en dus geen risico op onverwachte kosten is voor veel consumenten juist het argument om te kiezen voor private lease.”

 


Aanvullende artikelen