Afleiding verkeer

Werkplaats Verkeersveiligheid: wat is de rol van de autoleasemaatschappijen en wat zijn de uitdagingen?

Bewustwording, ervaren en zelf doen. Dat was de opdracht voor de leden die gisteren aanwezig waren bij de 'VNA Werkplaatssessie Verkeersveiligheid'.

Renate Hemerik, voorzitter VNA: "Verkeersveiligheid is een onderwerp van ons allemaal. Het aantal zware verkeersongelukken blijft veel te hoog en wij voelen ook als autoleasebranche daarin verantwoordelijkheid. Met deze middag hebben we leden handvatten gegeven waarmee ze zelf concreet aan de slag kunnen binnen hun eigen organisatie en richting klanten en berijders."

Tijdens de werkplaatssessie werden de deelnemers op diverse manieren getriggerd om verkeersveiligheid en goed werkgeverschap zowel binnen hun eigen bedrijf als bij klanten hoog op de agenda te plaatsen. Met diverse workshops werd de impact van afleiding in het verkeer verduidelijkt. In een simulator konden leden op een ‘veilige’ manier ervaren hoe desastreus afleiding kan uitpakken. De remtest liet zien hoe sterk de impact daarbij is van hoge snelheid. Confronterend was de sneak preview van de voorstelling SMART; wat als het daadwerkelijk fout gaat. En middels een workshop ADAS en ADS werd besproken hoe rijhulpsystemen helpen ongevallen te voorkomen en wat er nog op ons afkomt als auto’s daadwerkelijk meer ‘zelfrijdend’ worden. Met een instructeur van VVCR Prodrive konden die ADAS systemen ook in de praktijk goed worden ervaren.

Renate Hemerik: "Ik denk dat iedereen geraakt werd door de acteur van Matzer, die ons confronteert met mogelijk foute afloop van afleiding in het verkeer. Als autoleasebranche, met in totaal bijna 1,3 miljoen voertuigen, kunnen we een bijdrage leveren in het voorkomen van ongevallen door afleiding. Enerzijds door bijvoorbeeld discussies op gang te brengen over gedragsregels in de auto op weg naar een noodzakelijk nieuwe sociale norm. Anderzijds door het bevorderen van het juiste gebruik van rijhulpsystemen. Met deze middag hebben we onze leden hiervan nog bewuster willen maken, zodat zij dit ook weer kunnen overdragen op hun klanten.”

vve7.jpg

vve-1.jpg

vve8.jpg

vve5.jpg

vve6.jpg

vve4.jpg

vvn2.jpg

vve9.jpg

 

 

Reacties in de pers


Aanvullende artikelen