In 2027 treedt ETS2 in werking, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport. Vanaf dan moeten ook brandstofleveranciers CO2-rechten kopen. Dit om de CO2-uitstoot van het wegvervoer terug te dringen. Door ETS-2 gaan automobilisten naar verwachting 11 tot 13 cent extra betalen aan de pomp. Zo’n driekwart van de inkomsten gaat rechtstreeks de Nederlandse schatkist in. Het kabinet is van plan om hiermee de gaten in de begroting te dichten. Vanaf 2027 gaat het om 1 tot 1,5 miljard euro per jaar. Dat is echter tegen de bedoeling van deze ETS-2-regeling. Het geld moet gebruikt worden voor het stimuleren van schoon vervoer – zoals stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en het uitbreiden van goede laadinfrastructuur.
Gebruik inkomsten voor schoon vervoer
VNA maakt zich samen met ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu en de RAI Vereniging zorgen en roepen de politiek op om in actie te komen.
Renate Hemerik, voorzitter VNA: "Het is logisch dat de vervuiler moet betalen. Maar zorg er dan als overheid voor dat het extra geld hiervan echt wordt gebruikt om onze mobiliteit duurzamer te maken. Denk aan het versnellen van de elektrificatie, sneller uitrol van laadinfra, tegengaan van netcongestie en zorgen dat mobiliteit ook betaalbaar blijft voor mensen met een kleinere beurs. Boter bij de vis graag! En dat begint met een debat over de besteding van de ETS-2-gelden in de Tweede Kamer.”