Minister Hermans Biedt Klimaatnota Aan In Tweede Kamer (1)

Klimaatnota naar Tweede Kamer: doelen raken verder uit het zicht

Gepubliceerd op 24 oktober 2024
duurzame mobiliteit

Vandaag heeft minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) de jaarlijkse Klimaatnota opgeleverd aan de Tweede Kamer. Hiermee legt het kabinet verantwoording af over de voortgang van het klimaat- en energiebeleid van het afgelopen jaar. Het doel van 55% CO2 verlaging in 2030 lijkt niet gehaald te worden: de verwachting is nu dat Nederland in 2030 op 45 tot 52% minder broeikasgas komt. Vandaar dat de minister aangeeft in het voorjaar van 2025 met aanvullend beleid te komen. 

Het doel raakt verder uit zicht

We gaan een belangrijke fase in waarin de uitvoering van de huidige plannen centraal staat. Om de klimaatdoelen in zicht te houden moeten belangrijke knelpunten snel worden opgelost. Want juist ook die knelpunten zorgen er mede voor dat het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) nu inschat dat het klimaatdoel uit zicht is. En dit raakt alle sectoren: gebouwde omgeving, elektriciteit, industrie, landbouw en ook mobiliteit. 

Renate Hemerik, voorzitter VNA

“We zijn niet verrast dat het doel verder uit zicht raakt. Juist nu is haast geboden met het doorzetten van haalbare en betaalbare maatregelen richting verdere verduurzaming. Klimaatdoelen moeten worden gehaald en de leasesector neemt haar verantwoordelijkheid. Maar waar we ons blijvend grote zorgen over maken, is dat deze transitie naar elektrificatie absoluut onvoldoende wordt vormgegeven en gestimuleerd. Mobiel zijn is van groot belang voor de economie. Echter, het duurzame potentieel wordt niet benut en de betaalbaarheid komt met ongewijzigd beleid steeds verder onder druk te staan’’.   

Vervolgstappen van het ministerie

De minister zegt op de korte termijn actie te nemen op een aantal knelpunten, die de verduurzaming van Nederland vertragen. Het volle stroomnet is een van de belangrijkste knelpunten, daarom wordt een aantal extra inspanningen gedaan om dit tegen te gaan. Het kabinet zal richting het voorjaar 2025 met aanvullend beleid komen voor alle sectoren. 

Renate Hemerik, voorzitter VNA

“We zijn het eens met de minister dat maatregelen alleen niet voldoende zijn en dat het vooral stokt op veel plekken in de uitvoering. Het is positief dat aan de onderkant van de bandbreedte flinke vooruitgang is geboekt en dat Nederland wel de Europese doelen gaat halen. Oftewel: we zijn duidelijk op de goede weg en mobiliteit helpt volop bij deze emissiereductie. Maar met het stopzetten van alle fiscale ondersteuning en subsidiemogelijkheden  (denk aan bijtelling en SEPP/SEBA) vanaf 2025 verwachten we dat de animo voor EV steeds meer onder druk komt. Dus onze oproep aan het kabinet blijft onveranderd: blijft EV stimuleren, stop met alle verwarring zoals rond de ZE-zonering en zorg voor een stabiel en voorspelbaar duurzaam beleid!"