De Europese leasemarkt voor elektrische auto’s staat onder spanning. De doorverkoopwaarde van elektrische auto’s is te laag, waardoor leasebedrijven er verlies op maken. De Nederlandse branchevereniging voor leasebedrijven ziet dat ook hier de verkoopopbrengsten van elektrische-auto’s sterk onder druk staan.
Dat Nederlandse kopers aarzelen, komt inderdaad doordat er onvoldoende prikkels zijn om voor een e-auto te kiezen, zegt Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). De afnemende stimulering vanuit de overheid stuwt de prijzen volgens haar op. Daarnaast erkent ze ook de uitdagingen op het gebied van laadinfrastructuur en netcongestie. ‘Wij herkennen de zorgen die er bij leasemaatschappijen zijn rond de inzet van EV’s.'
Stabiel en stimulerend overheidsbeleid
Het aantal elektrische leaseauto’s groeit in Nederland nog wel. Volgens de VNA is in het zakelijke leasepark één op de drie wagens een EV, waar dit in de private lease op ruim 18% ligt. De branchevereniging denkt dan ook dat de leasesector bij uitstek de transitie naar een emissieloos wagenpark een impuls kan geven. ‘Maar dat is alleen mogelijk met een stabiel en stimulerend overheidsbeleid, inclusief fiscale maatregelen die de overstap naar elektrische auto’s aantrekkelijk maken’, aldus de VNA.