- Home
- Veelgestelde vragen
Waarom zet de VNA zich in voor een betere bereikbaarheid?
Goede verbindingen en soepele verkeersdoorstroming zijn belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland. Dit maakt woon-werkverkeer prettiger en kostenefficiënter. Ook maakt het arbeid aantrekkelijker. Daarnaast zijn vrijheid en gemak om te reizen essentieel voor welvaart en welzijn. Bovendien draagt minder verkeersopstopping bij aan een beter klimaat. Een goed functionerende infrastructuur is daarbij cruciaal. De VNA draagt hieraan bij door samenwerking met overheidsinstanties en andere stakeholders. We zijn dan ook deel van de Mobiliteitsalliantie, die werkt aan betere bereikbaarheid door dit thema op de politieke agenda te krijgen.
Hoe ontwikkelt de filedruk in Nederland?
De filedruk in Nederland neemt toe. In 2023 steeg de filedruk met 17% ten opzichte van het jaar ervoor, terug naar het niveau van vóór de coronacrisis. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is nauwelijks meer zichtbaar. Nederland heeft na België de grootste verkeersdrukte van Europa. Het is zo druk, dat elke beperking of afsluiting direct de doorstroom hindert. De toename van de filedruk komt deels door de stijging van zakelijke autokilometers. In 2023 waren dit er 4% meer dan het jaar ervoor. Ongeveer 85% van de zakelijke reizigers reist tijdens de spitsuren. Daarvan zegt zo’n 40% de spits niet te kunnen mijden.
Hoe draagt leasing bij aan het verminderen van verkeersdrukte op de Nederlandse wegen?
Leasing helpt de verkeersdrukte te verminderen door flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen voor woon-werkverkeer aan te bieden. Door advies en diensten moedigt de leasemarkt werknemers en werkgevers aan om slimmer te kiezen hoe en wanneer ze reizen.
Moet er bijtelling worden betaald voor een deelauto die door een werkgever ter beschikking is gesteld en die door meerdere collega’s wordt gebruikt voor privéritten?
Nee, bijtelling hoeft niet betaald te worden als voldaan wordt aan de afspraken uit de 'Brancheregeling Privégebruik Deelauto'. Deze regeling is door de VNA in overleg met de Belastingdienst tot stand gekomen. De gebruiker betaalt een zakelijke huurprijs en de werkgever treedt op als verhuurder. De werkgever stelt de auto dan dus niet ter beschikking in de zin van de bijtellingswetgeving.
Moet er bijtelling worden betaald voor een private leaseauto?
Bijtelling kan van toepassing zijn als de werkgever de kosten van de private leaseauto van de werknemer betaalt. Dit geldt bij een integrale kostenvergoeding (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik), als bijvoorbeeld alle leasekosten worden vergoed. Ontvangt de werknemer alleen een autokostenvergoeding van maximaal € 0,23 per zakelijke kilometer? Dan is er geen sprake van het ter beschikking stellen van een auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook wanneer een eventueel overschot van het mobiliteitsbudget als loon wordt uitbetaald.
Hoe zit het met de bijtelling bij een bestelauto die door meerdere werknemers wordt gebruikt?
Voor bestelauto's die steeds door verschillende werknemers worden gebruikt, geldt een eindheffingsregeling in de loonbelasting. In plaats van een gedeeltelijke bijtelling bij meerdere werknemers, kan de werkgever de bijtelling ‘afkopen’ voor €300 per jaar per bestelauto. Hierdoor merkt de werknemer niets van de bijtelling op zijn loonstrook, terwijl privégebruik van de bestelauto is toegestaan. Deze regeling mag je alleen toepassen als het privégebruik niet gemakkelijk aan individuele werknemers kan worden toegerekend.
Hoe zet de VNA zich in voor het verbeteren van verkeersveiligheid?
De stijging van het aantal verkeersslachtoffers vraagt om actie. Verkeersveiligheid moet een hoge prioriteit hebben, zowel in de samenleving als binnen de leasesector. Met 1,3 miljoen voertuigen op de weg, kan de autoleasebranche bijdragen aan het voorkomen van ongevallen door afleiding, in de auto én op de fiets. Dit doen we door gedragsregels te bespreken en het juiste gebruik van rijhulpsystemen te bevorderen. Onze leden doen dit ook door in gesprek te blijven met klanten. Als partner steunt de VNA de aanbevelingen van de Verkeersveiligheidscoalitie.
Welke rol spelen geavanceerde veiligheidssystemen in leasevoertuigen voor verkeersveiligheid?
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) spelen een belangrijke rol in het verminderen van ongevallen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Denk aan systemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en een automatisch noodremsysteem. De VNA moedigt leasemaatschappijen en hun klanten aan om gerichte keuzes te maken, zodat bestuurders en fietsers veilig de weg op gaan.
Bij welke initiatieven ter verbetering van de verkeersveiligheid is de VNA betrokken?
De VNA is lid van de Verkeersveiligheidscoalitie. Dit is een samenwerking van maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen die zich inzetten voor verkeersveiligheid. We streven naar nul verkeersslachtoffers in 2050. Daarnaast is de VNA onderdeel van de ADAS Alliantie, een samenwerking van meer dan 60 partijen die veilig gebruik van ADAS stimuleren. De kerngroep, met daarin de VNA, ANWB, RDW, BOVAG, RAI Vereniging, Verbond van Verzekeraars en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, komt regelmatig bijeen.
Wat zijn de voordelen van zakelijke lease voor een onderneming?
Zakelijke lease biedt bedrijven verschillende voordelen. Zo kunnen leasecontracten als operationele kosten buiten de balans worden gehouden. Ze beïnvloeden dus niet de solvabiliteit van de onderneming. Daardoor is er ruimte voor andere investeringen. Ook is er geen restwaarderisico. Aan het einde van de leaseperiode neemt de leasemaatschappij het voertuig namelijk terug. Zo worden bedrijven niet met onverwachte waardeverminderingen geconfronteerd. Met pechhulp en vervangend vervoer zorgt zakelijke lease voor minimale onderbreking van de bedrijfsactiviteiten. Dit draagt bij aan de continuïteit en efficiëntie van het bedrijf.
Wat is de meest voorkomende leasevorm binnen zakelijke lease?
Bij personenauto’s komt operationele lease het meest voor als zakelijke leasevorm. Het is goed voor meer dan de helft van de leasecontracten. Bij bestelwagens is ook ongeveer de helft van alle zakelijke leasecontracten operationele lease. Het aandeel van financial lease is hier met ruim 40% wel veel groter dan bij personenauto’s. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ‘Autoleasemarkt in cijfers 2023’.
Hoeveel nieuwe leasevoertuigen zijn in 2023 geregistreerd?
Het aantal leaseregistraties van nieuwe personenauto’s steeg in 2023 met 20% tot 185.676 voertuigen. Dit kwam door een sterke vraag naar zakelijke leaseauto’s. Met 150.097 registraties nemen deze maar liefst 80% van het totaal aantal leaseregistraties van personenauto’s voor hun rekening. Ook de leaseregistraties van nieuwe bestelwagens namen in 2023 toe, met 19,2% tot een totaal van 26.861 voertuigen.
Moet er bijtelling worden betaald voor een (elektrische) fiets van de zaak?
Ja, als een werkgever een fiets van de zaak ter beschikking stelt die ook voor privéritten wordt gebruikt, moet de gebruiker bijtelling betalen. De bijtelling voor een fiets van de zaak is 7% van de consumentenadviesprijs, inclusief btw per jaar. Dit geldt voor alle soorten fietsen, van klassieke fietsen tot e-bikes en speed-pedelecs.
Is het mogelijk een fiets én een auto van de zaak tegelijkertijd te hebben?
Ja, het combineren van een fiets en een auto van de zaak is mogelijk. Er gelden wel aparte fiscale regels voor de fiets en de auto. Zo is er een groot verschil tussen de bijtellingspercentages van beide vervoersmiddelen. Daarnaast moet je de btw-correctie van het privégebruik van de auto afzonderlijk behandelen.
Wat gebeurt er met de fiets aan het einde van de looptijd van het leasecontract?
Dit hangt af van de gekozen leasevorm. De fiets kan teruggaan naar de leasemaatschappij, maar het is vaak ook mogelijk om de fiets over te nemen. Als de fiets wordt overgenomen voor een lagere prijs dan de marktwaarde, wordt het verschil belast als loon. Houd hier rekening mee. Dit kan eventueel in de vrije ruimte van de werkkostenregeling worden ondergebracht. Voor de afschrijving mag je een waardevermindering van 20% per jaar hanteren. Na vijf jaar mag de waarde op nul worden gesteld, zoals vermeld in de update van de Handreiking Privégebruik Fiets van de Belastingdienst.
Welke zakelijke vormen van occasion lease zijn er?
Zakelijke klanten kunnen kiezen voor operationele lease of financiële lease. Ook is occasion lease heel geschikt om een auto voor kortere tijd te leasen. Dit kan tegen flexibele voorwaarden en zonder levertijd. Daarom is shortlease een veelvoorkomende leasevorm bij occasion lease.
Is occasion lease ook mogelijk voor particulieren?
Ja, occasion lease is ook mogelijk voor particulieren. Het gaat dan om private occasion lease. Voor veel mensen geeft dit de mogelijkheid om zonder grote investering toch in een moderne auto te rijden van hoogwaardige kwaliteit. Vooral elektrische auto’s zijn interessant. Hiervoor is namelijk overheidssubsidie (SEPP) mogelijk. De auto moet dan wel voldoen aan de voorwaarden.
Hoe lang kan een occasion geleaset worden?
De duur van een contract bij occasion lease verschilt per aanbieder. Meestal is het tussen de 12 en 72 maanden. Je kunt vaak ook kiezen voor shortlease. Dit wordt regelmatig in de zakelijke leasemarkt gebruikt. Hiermee kun je voertuigen snel inzetten, zonder groot financieel risico. Occasion lease via shortlease is vooral geschikt voor een overbruggingsperiode, bijvoorbeeld wanneer je nieuwe leaseauto door een lange levertijd nog even op zich laat wachten.
Hoe weet je dat een occasion leasevoertuig betrouwbaar is?
Als branchevereniging voor Nederlandse autoleasemaatschappijen zet de VNA zich in voor transparante en eerlijke leasecontracten. Hierbij staan klanttevredenheid en duurzaamheid voorop. Leden van de VNA selecteren hun occasions zorgvuldig en zorgen voor goede inspecties. De voertuigen zijn voorzien van een volledige onderhoudsgeschiedenis en voldoen aan strikte kwaliteitseisen. Ook is de VNA initiatiefnemer van het onafhankelijke en tweezijdige Keurmerk Private Lease. Als een leasemaatschappij dit keurmerk heeft, dan ben je zeker van eerlijke voorwaarden, zoals 14 dagen bedenktijd.
Wat is inbegrepen in een private leasecontract?
-
Lease van de auto: je betaalt voor het gebruik van de auto, niet voor het bezit ervan.
-
Onderhoud en reparatie: periodiek onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften, reparaties en vervanging van slijtage-onderdelen zijn gedekt.
-
Autoverzekering: dit bestaat uit een WA-verzekering en een cascoverzekering.
-
Wegenbelasting: inbegrepen in de leaseprijs, als die van toepassing is (niet voor EV’s).
-
Pechhulp: alle private leasecontracten bieden pechhulp in heel Europa.
-
Vervangend vervoer: recht op vervangend vervoer bij langdurige reparaties.
Heeft private lease invloed op de kredietwaardigheid van de berijder?
Ja, een private leasecontract wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Dit kan invloed hebben op andere kredietaanvragen zoals een hypotheek, omdat financiële instellingen rekening houden met maandelijkse verplichtingen. Betalingsachterstanden worden ook gemeld bij het BKR.
Kan een private leaseauto vroegtijdig ingeleverd of geruild worden?
Ja, na het eerste jaar mag je de leaseauto inleveren, maar dit kan kosten met zich meebrengen. In veel leasecontracten staat dat je een vergoeding moet betalen als je het contract vroegtijdig beëindigt. De hoogte van deze vergoeding kan per leasemaatschappij verschillen.
Er zijn echter steeds meer leasemaatschappijen die flexcontracten aanbieden, waarbij je het leasecontract boetevrij kunt beëindigen met een opzegtermijn. Dat is vooral handig als je een hypotheek wilt aanvragen en de registratie van het private leasecontract bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) een belemmering vormt. Raadpleeg altijd de specifieke voorwaarden van jouw leasemaatschappij voor exacte regels en kosten.
Wat zijn de gevolgen van de invoering van bpm voor bestelwagens?
Vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bestelwagens, zoals we die sinds 2007 kennen. De bpm-regels voor bestelwagens worden hetzelfde als voor personenauto’s. De bpm wordt dan berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Emissievrije bestelwagens blijven vrijgesteld van bpm om schone mobiliteit te stimuleren.
Wat is het standpunt van de VNA ten aanzien van de bpm-invoering voor bestelwagens?
De VNA ziet het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelwagens als een onredelijk hoge last voor ondernemers. Bovendien werkt het de verduurzaming van het bestelwagenpark en de CO2-reductie van het wegverkeer juist tegen. In plaats van overstappen naar elektrisch zullen veel ondernemers voor het einde van de bpm-vrijstelling nog een dieselbestelwagen aanschaffen. Ook zullen ze langer doorrijden in huidige dieselwagens. Elektrische bestelwagens zijn namelijk voor veel toepassingen nog geen volwaardig alternatief.
Wat zijn de regels voor bestelwagens met betrekking tot milieuzones?
Ja, behalve bij koop geldt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) ook voor elektrische bestelwagens die via financial lease worden aangeschaft. De SEBA is een tegemoetkoming die je als ondernemer kunt aanvragen bij de RVO. Deze geldt alleen voor emissievrije bestelwagens van het type N1 of N2. De subsidie is 7% van de netto catalogusprijs, met een maximum van €5.000 per voertuig. Voor middelgrote ondernemingen is deze subsidie 10%. Voor non-profit instellingen en MKB-bedrijven is dit 12%. Het maximum blijft €5.000 per bestelauto.
Geldt de overheidssubsidie voor een elektrische bestelwagen ook bij leasing?
Ja, behalve bij koop geldt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) ook voor elektrische bestelwagens die via financial lease worden aangeschaft. De SEBA is een tegemoetkoming die een ondernemer kan aanvragen bij de RVO en geldt alleen voor emissievrije bestelwagens van het type N1 of N2. De subsidie bedraagt 7% van de netto catalogusprijs met een maximum van € 5.000 per voertuig. Voor middelgrote ondernemingen is deze subsidie 10%. Voor non-profit instellingen en MKB-bedrijven is de subsidie gesteld op 12%. Het maximum blijft € 5.000 per bestelauto.
Verzorgt VNA ook de opleidingen?
Nee, de VNA heeft alleen objectieve eindtermen geformuleerd, waarmee het kennisniveau kan worden geëxamineerd. Dit geldt voor het VNA-examen VNA Leasing 1 en het examen VNA Private Lease. De VNA verzorgt dus niet de opleidingen. Klik hier om de opleiders te bekijken.
Kan je ook examen doen als je niet bij een autoleasemaatschappij werkt?
Ja, iedereen die zich wil kwalificeren in het autoleasing (of private lease) mag examen doen. We raden je wel aan om een training te doen voordat je je aanmeldt om examen te doen.
Moet je een training volgen of mag je ook direct examen doen?
Nee, je hoeft niet verplicht een training te volgen, ja, je mag direct examen doen, maar wij raden het niet aan. De opleiders, die een training VNA Leasing I en VNA Private Lease aanbieden hebben veel kennis en worden door VNA geïnformeerd, bijvoorbeeld over actuele wijzigingen in wet- en regelgeving. Deze kennis wordt vervolgens weer meegenomen in de opleiding en kan terugkomen in het examen. De examenvragenbank wordt regelmatig door de VNA geüpdatet.
Hoe kan ik mij aanmelden voor een examen?
Als je een training volgt bij één van de opleiders, dan zal de desbetreffende trainer bij IBKI een groepsaanmelding doen. Wil je je individueel aanmelden? Check dan de website van IBKI.
Wat is de invloed van de autoleasesector op het gebied van duurzame mobiliteit?
Nederlandse autoleasemaatschappijen nemen veel initiatieven voor duurzame dienstverlening. Ze ondersteunen klanten met innovatieve oplossingen, alternatieve vervoersopties en flexibele toegang tot automoblititeit en ketentransport. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het bedrijfsleven.
Als branchevereniging van autoleasemaatschappijen in Nederland willen we de inzet van duurzame mobiliteit aantrekkelijker maken. De VNA werkt samen met overheden, ministeries en stakeholders om beleid en regelgeving hieromtrent te beïnvloeden. We zijn dan ook betrokken bij samenwerkingsgroepen zoals het Formule E-Team en de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen.
Hoeveel leaseauto’s zijn elektrisch?
In 2023 was volgens RDC 34,3% van de nieuw geregistreerde leasepersonenauto’s volledig elektrisch. Ruim 1 op de 3 nieuwe leaseauto’s dus. In 2022 was dit nog 1 op 4 (25,4%). Daarmee is de leasesector een grote aanjager van elektrische mobiliteit in Nederland. Lease elektrificeert sneller dan de rest van de markt. Daar blijft het aandeel elektrisch in 2023 steken op 27,2%. Door de komst van nieuwe elektrische leaseauto’s is van alle rijdende leasepersonenauto’s nu 26,5% volledig elektrisch en 5,6% een plug-in hybride. Dat betekent dat bijna 1 op 3 leaseauto’s een stekker heeft.
Ook bij bestelwagens groeit de elektrificatie: in 2023 was 17% van de nieuw geregistreerde leasebestelwagens volledig elektrisch, vergeleken met 8,9% in 2022. Ook hier is lease weer een belangrijke drijfkracht. Eind 2023 was slechts iets meer dan 2% van alle bestelwagens in Nederland volledig elektrisch en in het leasepark 6,6%.
Wat zijn de duurzaamste vormen van mobiliteit?
Bij duurzame mobiliteit moeten we een evenwicht vinden tussen bereikbaarheid, economie, leefomgeving en klimaat. Mobiliteit speelt daarin een belangrijke rol. Maar wat is de mobiliteit van de toekomst? En hoe richten we deze duurzaam in? De leasebranche speelt hierbij een belangrijke rol. Samen moeten we op zoek naar een toekomstbestendige mobiliteit die veilig, schoon én betaalbaar is.
De sector werkt hard aan deze verduurzaming: iedere kilometer zal een schone worden. Stimuleren in plaats van ontmoedigen. Door lopen, fietsen, reizen met zero-emissievoertuigen of het OV kunnen we de CO2-uitstoot verminderen.
De auto heeft de grootste impact op het milieu van alle vervoersmiddelen. Een elektrische auto van nu stoot over zijn hele levensduur ongeveer 60% minder CO2 uit dan een vergelijkbare brandstofauto. Ook deelconcepten helpen de CO2-uitstoot per reiziger te verlagen. Bovendien verminder je hiermee het aantal voertuigen op de weg.
Wat houdt extern wagenparkbeheer in bij VNA-leden?
Extern wagenparkbeheer is een service voor klanten die economisch en juridisch eigenaar zijn van hun voertuigen. Gebruikelijke diensten zijn brandstofadministratie, ROB-administratie (reparatie, onderhoud en banden), het regelen van verzekeringen én de aanschaf en verkoop van voertuigen. Hierdoor worden klanten ontzorgd in het beheer van hun wagenpark, zodat zij zich kunnen richten op andere zaken.
Hoe verschilt intern wagenparkbeheer van extern wagenparkbeheer?
Ja, het uitbesteden van wagenparkbeheer kan financieel veel opleveren. Dankzij gespecialiseerde kennis en schaalvoordelen profiteren klanten van lagere operationele kosten, efficiënter gebruik van middelen en verminderde administratieve lasten. Het structureren van diensten, zoals het buiten contract houden van kosten voor rente en afschrijving, zorgt voor extra flexibiliteit en kan leiden tot een beter beheersbaar budget voor het wagenpark.
Zijn er financiële voordelen verbonden aan het uitbesteden van wagenparkbeheer?
Het uitbesteden van wagenparkbeheer kan aanzienlijke financiële voordelen opleveren. Door de gespecialiseerde kennis en schaalvoordelen die leasemaatschappijen bieden, kunnen klanten profiteren van lagere operationele kosten, efficiënter gebruik van middelen en verminderde administratieve lasten. Ook biedt de structurering van diensten, zoals het buiten het contract houden van kosten voor rente en afschrijving, extra flexibiliteit, wat kan leiden tot een beter beheersbaar budget voor het wagenpark.
Categorieën
Goede verbindingen en soepele verkeersdoorstroming zijn belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland. Dit maakt woon-werkverkeer prettiger en kostenefficiënter. Ook maakt het arbeid aantrekkelijker. Daarnaast zijn vrijheid en gemak om te reizen essentieel voor welvaart en welzijn. Bovendien draagt minder verkeersopstopping bij aan een beter klimaat. Een goed functionerende infrastructuur is daarbij cruciaal. De VNA draagt hieraan bij door samenwerking met overheidsinstanties en andere stakeholders. We zijn dan ook deel van de Mobiliteitsalliantie, die werkt aan betere bereikbaarheid door dit thema op de politieke agenda te krijgen.
De filedruk in Nederland neemt toe. In 2023 steeg de filedruk met 17% ten opzichte van het jaar ervoor, terug naar het niveau van vóór de coronacrisis. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is nauwelijks meer zichtbaar. Nederland heeft na België de grootste verkeersdrukte van Europa. Het is zo druk, dat elke beperking of afsluiting direct de doorstroom hindert. De toename van de filedruk komt deels door de stijging van zakelijke autokilometers. In 2023 waren dit er 4% meer dan het jaar ervoor. Ongeveer 85% van de zakelijke reizigers reist tijdens de spitsuren. Daarvan zegt zo’n 40% de spits niet te kunnen mijden.
Leasing helpt de verkeersdrukte te verminderen door flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen voor woon-werkverkeer aan te bieden. Door advies en diensten moedigt de leasemarkt werknemers en werkgevers aan om slimmer te kiezen hoe en wanneer ze reizen.