- Veelgestelde vragen
Waarom zet de VNA zich in voor een betere bereikbaarheid?
Goede verbindingen en soepele verkeersdoorstroming zijn belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland. Dit maakt woon-werkverkeer prettiger en kostenefficiënter. Ook maakt het arbeid aantrekkelijker. Daarnaast zijn vrijheid en gemak om te reizen essentieel voor welvaart en welzijn. Bovendien draagt minder verkeersopstopping bij aan een beter klimaat. Een goed functionerende infrastructuur is daarbij cruciaal. De VNA draagt hieraan bij door samenwerking met overheidsinstanties en andere stakeholders. We zijn dan ook deel van de Mobiliteitsalliantie, die werkt aan betere bereikbaarheid door dit thema op de politieke agenda te krijgen.
Hoe ontwikkelt de filedruk in Nederland?
De filedruk in Nederland neemt toe. In 2023 steeg de filedruk met 17% ten opzichte van het jaar ervoor, terug naar het niveau van vóór de coronacrisis. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is nauwelijks meer zichtbaar. Nederland heeft na België de grootste verkeersdrukte van Europa. Het is zo druk, dat elke beperking of afsluiting direct de doorstroom hindert. De toename van de filedruk komt deels door de stijging van zakelijke autokilometers. In 2023 waren dit er 4% meer dan het jaar ervoor. Ongeveer 85% van de zakelijke reizigers reist tijdens de spitsuren. Daarvan zegt zo’n 40% de spits niet te kunnen mijden.
Hoe draagt leasing bij aan het verminderen van verkeersdrukte op de Nederlandse wegen?
Leasing helpt de verkeersdrukte te verminderen door flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen voor woon-werkverkeer aan te bieden. Door advies en diensten moedigt de leasemarkt werknemers en werkgevers aan om slimmer te kiezen hoe en wanneer ze reizen.
Moet er bijtelling worden betaald voor een deelauto die door een werkgever ter beschikking is gesteld en die door meerdere collega’s wordt gebruikt voor privéritten?
Nee, bijtelling hoeft niet betaald te worden als voldaan wordt aan de afspraken uit de 'Brancheregeling Privégebruik Deelauto'. Deze regeling is door de VNA in overleg met de Belastingdienst tot stand gekomen. De gebruiker betaalt een zakelijke huurprijs en de werkgever treedt op als verhuurder. De werkgever stelt de auto dan dus niet ter beschikking in de zin van de bijtellingswetgeving.
Moet er bijtelling worden betaald voor een private leaseauto?
Bijtelling kan van toepassing zijn als de werkgever de kosten van de private leaseauto van de werknemer betaalt. Dit geldt bij een integrale kostenvergoeding (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik), als bijvoorbeeld alle leasekosten worden vergoed. Ontvangt de werknemer alleen een autokostenvergoeding van maximaal € 0,23 per zakelijke kilometer? Dan is er geen sprake van het ter beschikking stellen van een auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook wanneer een eventueel overschot van het mobiliteitsbudget als loon wordt uitbetaald.
Hoe zit het met de bijtelling bij een bestelauto die door meerdere werknemers wordt gebruikt?
Voor bestelauto's die steeds door verschillende werknemers worden gebruikt, geldt een eindheffingsregeling in de loonbelasting. In plaats van een gedeeltelijke bijtelling bij meerdere werknemers, kan de werkgever de bijtelling ‘afkopen’ voor €300 per jaar per bestelauto. Hierdoor merkt de werknemer niets van de bijtelling op zijn loonstrook, terwijl privégebruik van de bestelauto is toegestaan. Deze regeling mag je alleen toepassen als het privégebruik niet gemakkelijk aan individuele werknemers kan worden toegerekend.
Hoe zet de VNA zich in voor het verbeteren van verkeersveiligheid?
De stijging van het aantal verkeersslachtoffers vraagt om actie. Verkeersveiligheid moet een hoge prioriteit hebben, zowel in de samenleving als binnen de leasesector. Met 1,3 miljoen voertuigen op de weg, kan de autoleasebranche bijdragen aan het voorkomen van ongevallen door afleiding, in de auto én op de fiets. Dit doen we door gedragsregels te bespreken en het juiste gebruik van rijhulpsystemen te bevorderen. Onze leden doen dit ook door in gesprek te blijven met klanten. Als partner steunt de VNA de aanbevelingen van de Verkeersveiligheidscoalitie.
Welke rol spelen geavanceerde veiligheidssystemen in leasevoertuigen voor verkeersveiligheid?
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) spelen een belangrijke rol in het verminderen van ongevallen en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Denk aan systemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en een automatisch noodremsysteem. De VNA moedigt leasemaatschappijen en hun klanten aan om gerichte keuzes te maken, zodat bestuurders en fietsers veilig de weg op gaan.
Bij welke initiatieven ter verbetering van de verkeersveiligheid is de VNA betrokken?
De VNA is lid van de Verkeersveiligheidscoalitie. Dit is een samenwerking van maatschappelijke organisaties, bedrijven en kennisinstellingen die zich inzetten voor verkeersveiligheid. We streven naar nul verkeersslachtoffers in 2050. Daarnaast is de VNA onderdeel van de ADAS Alliantie, een samenwerking van meer dan 60 partijen die veilig gebruik van ADAS stimuleren. De kerngroep, met daarin de VNA, ANWB, RDW, BOVAG, RAI Vereniging, Verbond van Verzekeraars en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, komt regelmatig bijeen.
Wat zijn de voordelen van zakelijke lease voor een onderneming?
Zakelijke lease biedt bedrijven verschillende voordelen. Zo kunnen leasecontracten als operationele kosten buiten de balans worden gehouden. Ze beïnvloeden dus niet de solvabiliteit van de onderneming. Daardoor is er ruimte voor andere investeringen. Ook is er geen restwaarderisico. Aan het einde van de leaseperiode neemt de leasemaatschappij het voertuig namelijk terug. Zo worden bedrijven niet met onverwachte waardeverminderingen geconfronteerd. Met pechhulp en vervangend vervoer zorgt zakelijke lease voor minimale onderbreking van de bedrijfsactiviteiten. Dit draagt bij aan de continuïteit en efficiëntie van het bedrijf.
Wat is de meest voorkomende leasevorm binnen zakelijke lease?
Bij personenauto’s komt operationele lease het meest voor als zakelijke leasevorm. Het is goed voor meer dan de helft van de leasecontracten. Bij bestelwagens is ook ongeveer de helft van alle zakelijke leasecontracten operationele lease. Het aandeel van financial lease is hier met ruim 40% wel veel groter dan bij personenauto’s. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ‘Autoleasemarkt in cijfers 2023’.
Hoeveel nieuwe leasevoertuigen zijn in 2024 geregistreerd?
Het aantal leaseregistraties van nieuwe personenauto’s steeg in 2024 met 11,9% tot 248.200 voertuigen. Dit kwam door een aanhoudende vraag naar zakelijke leaseauto’s. Met 194.427 registraties nemen deze 51% van het totaal aantal leaseregistraties van personenauto’s voor hun rekening. Ook de leaseregistraties van nieuwe bestelwagens namen in 2024 toe, met 87% tot een totaal van 83.600 voertuigen.
Moet er bijtelling worden betaald voor een (elektrische) fiets van de zaak?
Ja, als een werkgever een fiets van de zaak ter beschikking stelt die ook voor privéritten wordt gebruikt, moet de gebruiker bijtelling betalen. De bijtelling voor een fiets van de zaak is 7% van de consumentenadviesprijs, inclusief btw per jaar. Dit geldt voor alle soorten fietsen, van klassieke fietsen tot e-bikes en speed-pedelecs.
Is het mogelijk een fiets én een auto van de zaak tegelijkertijd te hebben?
Ja, het combineren van een fiets en een auto van de zaak is mogelijk. Er gelden wel aparte fiscale regels voor de fiets en de auto. Zo is er een groot verschil tussen de bijtellingspercentages van beide vervoersmiddelen. Daarnaast moet je de btw-correctie van het privégebruik van de auto afzonderlijk behandelen.
Wat gebeurt er met de fiets aan het einde van de looptijd van het leasecontract?
Dit hangt af van de gekozen leasevorm. De fiets kan teruggaan naar de leasemaatschappij, maar het is vaak ook mogelijk om de fiets over te nemen. Als de fiets wordt overgenomen voor een lagere prijs dan de marktwaarde, wordt het verschil belast als loon. Houd hier rekening mee. Dit kan eventueel in de vrije ruimte van de werkkostenregeling worden ondergebracht. Voor de afschrijving mag je een waardevermindering van 20% per jaar hanteren. Na vijf jaar mag de waarde op nul worden gesteld, zoals vermeld in de update van de Handreiking Privégebruik Fiets van de Belastingdienst.
Welke zakelijke vormen van occasion lease zijn er?
Zakelijke klanten kunnen kiezen voor operationele lease of financiële lease. Ook is occasion lease heel geschikt om een auto voor kortere tijd te leasen. Dit kan tegen flexibele voorwaarden en zonder levertijd. Daarom is shortlease een veelvoorkomende leasevorm bij occasion lease.
Is occasion lease ook mogelijk voor particulieren?
Ja, occasion lease is ook mogelijk voor particulieren. Het gaat dan om private occasion lease. Voor veel mensen geeft dit de mogelijkheid om zonder grote investering toch in een moderne auto te rijden van hoogwaardige kwaliteit. Vooral elektrische auto’s zijn interessant. Hiervoor is namelijk overheidssubsidie (SEPP) mogelijk. De auto moet dan wel voldoen aan de voorwaarden.
Hoe lang kan een occasion geleaset worden?
De duur van een contract bij occasion lease verschilt per aanbieder. Meestal is het tussen de 12 en 72 maanden. Je kunt vaak ook kiezen voor shortlease. Dit wordt regelmatig in de zakelijke leasemarkt gebruikt. Hiermee kun je voertuigen snel inzetten, zonder groot financieel risico. Occasion lease via shortlease is vooral geschikt voor een overbruggingsperiode, bijvoorbeeld wanneer je nieuwe leaseauto door een lange levertijd nog even op zich laat wachten.
Hoe weet je dat een occasion leasevoertuig betrouwbaar is?
Als branchevereniging voor Nederlandse autoleasemaatschappijen zet de VNA zich in voor transparante en eerlijke leasecontracten. Hierbij staan klanttevredenheid en duurzaamheid voorop. Leden van de VNA selecteren hun occasions zorgvuldig en zorgen voor goede inspecties. De voertuigen zijn voorzien van een volledige onderhoudsgeschiedenis en voldoen aan strikte kwaliteitseisen. Ook is de VNA initiatiefnemer van het onafhankelijke en tweezijdige Keurmerk Private Lease. Als een leasemaatschappij dit keurmerk heeft, dan ben je zeker van eerlijke voorwaarden, zoals 14 dagen bedenktijd.
Wat is inbegrepen in een private leasecontract?
-
Lease van de auto: je betaalt voor het gebruik van de auto, niet voor het bezit ervan.
-
Onderhoud en reparatie: periodiek onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften, reparaties en vervanging van slijtage-onderdelen zijn gedekt.
-
Autoverzekering: dit bestaat uit een WA-verzekering en een cascoverzekering.
-
Wegenbelasting: inbegrepen in de leaseprijs, als die van toepassing is (niet voor EV’s).
-
Pechhulp: alle private leasecontracten bieden pechhulp in heel Europa.
-
Vervangend vervoer: recht op vervangend vervoer bij langdurige reparaties.
Heeft private lease invloed op de kredietwaardigheid van de berijder?
Ja, een private leasecontract wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Dit kan invloed hebben op andere kredietaanvragen zoals een hypotheek, omdat financiële instellingen rekening houden met maandelijkse verplichtingen. Betalingsachterstanden worden ook gemeld bij het BKR.
Kan een private leaseauto vroegtijdig ingeleverd of geruild worden?
Ja, na het eerste jaar mag je de leaseauto inleveren, maar dit kan kosten met zich meebrengen. In veel leasecontracten staat dat je een vergoeding moet betalen als je het contract vroegtijdig beëindigt. De hoogte van deze vergoeding kan per leasemaatschappij verschillen.
Er zijn echter steeds meer leasemaatschappijen die flexcontracten aanbieden, waarbij je het leasecontract boetevrij kunt beëindigen met een opzegtermijn. Dat is vooral handig als je een hypotheek wilt aanvragen en de registratie van het private leasecontract bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) een belemmering vormt. Raadpleeg altijd de specifieke voorwaarden van jouw leasemaatschappij voor exacte regels en kosten.
Wat zijn de gevolgen van de invoering van bpm voor bestelwagens?
Vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bestelwagens, zoals we die sinds 2007 kennen. De bpm-regels voor bestelwagens worden hetzelfde als voor personenauto’s. De bpm wordt dan berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Emissievrije bestelwagens blijven vrijgesteld van bpm om schone mobiliteit te stimuleren.
Wat is het standpunt van de VNA ten aanzien van de bpm-invoering voor bestelwagens?
De VNA ziet het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelwagens als een onredelijk hoge last voor ondernemers. Bovendien werkt het de verduurzaming van het bestelwagenpark en de CO2-reductie van het wegverkeer juist tegen. In plaats van overstappen naar elektrisch zullen veel ondernemers voor het einde van de bpm-vrijstelling nog een dieselbestelwagen aanschaffen. Ook zullen ze langer doorrijden in huidige dieselwagens. Elektrische bestelwagens zijn namelijk voor veel toepassingen nog geen volwaardig alternatief.
Wat zijn de regels voor bestelwagens met betrekking tot milieuzones?
Ja, behalve bij koop geldt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) ook voor elektrische bestelwagens die via financial lease worden aangeschaft. De SEBA is een tegemoetkoming die je als ondernemer kunt aanvragen bij de RVO. Deze geldt alleen voor emissievrije bestelwagens van het type N1 of N2. De subsidie is 7% van de netto catalogusprijs, met een maximum van €5.000 per voertuig. Voor middelgrote ondernemingen is deze subsidie 10%. Voor non-profit instellingen en MKB-bedrijven is dit 12%. Het maximum blijft €5.000 per bestelauto.
Geldt de overheidssubsidie voor een elektrische bestelwagen ook bij leasing?
Ja, behalve bij koop geldt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) ook voor elektrische bestelwagens die via financial lease worden aangeschaft. De SEBA is een tegemoetkoming die een ondernemer kan aanvragen bij de RVO en geldt alleen voor emissievrije bestelwagens van het type N1 of N2. De subsidie bedraagt 7% van de netto catalogusprijs met een maximum van € 5.000 per voertuig. Voor middelgrote ondernemingen is deze subsidie 10%. Voor non-profit instellingen en MKB-bedrijven is de subsidie gesteld op 12%. Het maximum blijft € 5.000 per bestelauto.
Verzorgt VNA ook de opleidingen?
Nee, de VNA heeft alleen objectieve eindtermen geformuleerd, waarmee het kennisniveau kan worden geëxamineerd. Dit geldt voor het VNA-examen VNA Leasing 1 en het examen VNA Private Lease. De VNA verzorgt dus niet de opleidingen. Klik hier om de opleiders te bekijken.
Kan je ook examen doen als je niet bij een autoleasemaatschappij werkt?
Ja, iedereen die zich wil kwalificeren in het autoleasing (of private lease) mag examen doen. We raden je wel aan om een training te doen voordat je je aanmeldt om examen te doen.
Moet je een training volgen of mag je ook direct examen doen?
Nee, je hoeft niet verplicht een training te volgen, ja, je mag direct examen doen, maar wij raden het niet aan. De opleiders, die een training VNA Leasing I en VNA Private Lease aanbieden hebben veel kennis en worden door VNA geïnformeerd, bijvoorbeeld over actuele wijzigingen in wet- en regelgeving. Deze kennis wordt vervolgens weer meegenomen in de opleiding en kan terugkomen in het examen. De examenvragenbank wordt regelmatig door de VNA geüpdatet.
Hoe kan ik mij aanmelden voor een examen?
Als je een training volgt bij één van de opleiders, dan zal de desbetreffende trainer bij IBKI een groepsaanmelding doen. Wil je je individueel aanmelden? Check dan de website van IBKI.
Wat is de invloed van de autoleasesector op het gebied van duurzame mobiliteit?
Nederlandse autoleasemaatschappijen nemen veel initiatieven voor duurzame dienstverlening. Ze ondersteunen klanten met innovatieve oplossingen, alternatieve vervoersopties en flexibele toegang tot automoblititeit en ketentransport. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor het bedrijfsleven.
Als branchevereniging van autoleasemaatschappijen in Nederland willen we de inzet van duurzame mobiliteit aantrekkelijker maken. De VNA werkt samen met overheden, ministeries en stakeholders om beleid en regelgeving hieromtrent te beïnvloeden. We zijn dan ook betrokken bij samenwerkingsgroepen zoals het Formule E-Team en de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen.
Hoeveel leaseauto’s zijn elektrisch?
In 2024 was volgens RDC 48,2% van de nieuw geregistreerde leasepersonenauto’s volledig elektrisch. Bijna 1 op de 2 nieuwe leaseauto’s dus. In 2023 was dit nog ruim 1 op 3 (34,3%). Daarmee blijft de leasesector een belangrijke aanjager van elektrische mobiliteit in Nederland. Lease elektrificeert sneller dan de rest van de markt. Daar blijft het aandeel volledig elektrisch in 2024 steken op 30,6%.
Door de komst van nieuwe elektrische leaseauto’s is van alle rijdende leasepersonenauto’s nu 36,4% volledig elektrisch en 8,5% een plug-in hybride. Dat betekent dat ruim 44% van de leaseauto’s een stekker heeft.
Ook bij bestelwagens ontwikkelt elektrificatie zich verder. In 2024 was 12,2% van de nieuw geregistreerde leasebestelwagens volledig elektrisch, vergeleken met 17% in 2023. De daling heeft te maken met de toegenomen vraag naar dieselmodellen voorafgaand aan het aflopen van de bpm-vrijstelling. Eind 2024 is 10% van alle leasebestelwagens volledig elektrisch, tegenover 6,6% in 2023.
Wat zijn de duurzaamste vormen van mobiliteit?
Bij duurzame mobiliteit moeten we een evenwicht vinden tussen bereikbaarheid, economie, leefomgeving en klimaat. Mobiliteit speelt daarin een belangrijke rol. Maar wat is de mobiliteit van de toekomst? En hoe richten we deze duurzaam in? De leasebranche speelt hierbij een belangrijke rol. Samen moeten we op zoek naar een toekomstbestendige mobiliteit die veilig, schoon én betaalbaar is.
De sector werkt hard aan deze verduurzaming: iedere kilometer zal een schone worden. Stimuleren in plaats van ontmoedigen. Door lopen, fietsen, reizen met zero-emissievoertuigen of het OV kunnen we de CO2-uitstoot verminderen.
De auto heeft de grootste impact op het milieu van alle vervoersmiddelen. Een elektrische auto van nu stoot over zijn hele levensduur ongeveer 60% minder CO2 uit dan een vergelijkbare brandstofauto. Ook deelconcepten helpen de CO2-uitstoot per reiziger te verlagen. Bovendien verminder je hiermee het aantal voertuigen op de weg.
Wat houdt extern wagenparkbeheer in bij VNA-leden?
Extern wagenparkbeheer is een service voor klanten die economisch en juridisch eigenaar zijn van hun voertuigen. Gebruikelijke diensten zijn brandstofadministratie, ROB-administratie (reparatie, onderhoud en banden), het regelen van verzekeringen én de aanschaf en verkoop van voertuigen. Hierdoor worden klanten ontzorgd in het beheer van hun wagenpark, zodat zij zich kunnen richten op andere zaken.
Hoe verschilt intern wagenparkbeheer van extern wagenparkbeheer?
Intern wagenparkbeheer betekent dat het wagenpark binnen een onderneming beheerd wordt. Een specifieke afdeling of persoon voert dit uit. Alles wat met wagenparkbeheer te maken heeft, wordt intern afgehandeld. Bij extern wagenparkbeheer worden taken uitbesteed aan gespecialiseerde leasemaatschappijen. Dit biedt bedrijven gespecialiseerde expertise en kan leiden tot kostenbesparingen en meer efficiëntie.
Zijn er financiële voordelen verbonden aan het uitbesteden van wagenparkbeheer?
Het uitbesteden van wagenparkbeheer kan aanzienlijke financiële voordelen opleveren. Door de gespecialiseerde kennis en schaalvoordelen die leasemaatschappijen bieden, kunnen klanten profiteren van lagere operationele kosten, efficiënter gebruik van middelen en verminderde administratieve lasten. Ook biedt de structurering van diensten, zoals het buiten het contract houden van kosten voor rente en afschrijving, extra flexibiliteit, wat kan leiden tot een beter beheersbaar budget voor het wagenpark.
Expertcommissie Mobiliteit VNO-NCW
Een goed functionerende infrastructuur is cruciaal voor mobiliteit. De VNA neemt daarom deel aan de Expertcommissie Mobiliteit van VNO-NCW. Hierin wordt met partners als ANWB, NS, Bouwend Nederland en RAI Vereniging gezamenlijk afgestemd op effectieve belangenbehartiging. Samen streven we naar betere bereikbaarheid en infrastructuur in Nederland.
Check hier de website van VNO-NCW-mobiliteit.
Lees hier ook een interview met Renate Hemerik.
Mobiliteitsalliantie
De VNA is mede-initiatiefnemer van de Mobiliteitsalliantie, een breed samenwerkingsverband van partijen die werken aan een toekomstbestendig mobiliteitssysteem. Binnen deze alliantie zet de VNA zich in voor betere benutting van bestaande netwerken, actuele reisinformatie en het stimuleren van alternatieven voor autogebruik. Zo levert de leasebranche een concrete bijdrage aan duurzame bereikbaarheid.
Check de website van de Mobiliteitsalliantie
De VNA heeft ook mede het convenant Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) ondertekent. Een verantwoorde transitie naar emissievrije steden is belangrijk voor onze toekomst. Lees hier verder.
Autodelen - Brancheregeling Deelauto Privégebruik
Autodelen draagt bij aan het efficiënter inzetten van voertuigen, de parkeerdruk en de uitstoot van CO₂. Naast klassieke deelconcepten met professioneel beheerde wagenparken, zijn er ook peer-to-peer vormen ontstaan, waarbij particulieren hun auto beschikbaar stellen aan anderen. Zakelijk autodelen ontwikkelt zich eveneens, zowel binnen poolautoparken als met private leaseauto’s.
De overheid stimuleert (auto)delen actief als onderdeel van haar mobiliteits- en klimaatbeleid.
Om zakelijk autodelen ook fiscaal goed te borgen, heeft de VNA samen met de Belastingdienst de Brancheregeling Deelauto Privégebruik opgesteld. Deze regeling maakt het mogelijk om een zakelijke poolauto ook privé te gebruiken, mits voldaan wordt aan voorwaarden zoals een marktconform tarief en sluitende kilometerregistratie.
Voor actuele definities, cijfers en marktinformatie verwijzen we naar de factsheets van CROW.
CSRD & duurzaamheidsverslaglegging
De Europese richtlijn CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) verplicht grote(re) ondernemingen om te rapporteren over hun maatschappelijke en milieuprestaties. Hoewel de richtlijn op 1 januari 2024 in werking is getreden, heeft de Europese Commissie in februari 2025 voorgesteld om de regelgeving te versimpelen en gefaseerd uit te stellen. Zo wordt naar verwachting de rapportageplicht alleen van toepassing op bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers en zijn de deadlines met twee jaar verschoven. Deze aanpassing moet de administratieve druk op bedrijven verlichten.
Hoewel de exacte verplichtingen nog veranderen, blijft transparantie over duurzame prestaties steeds belangrijker – niet alleen vanwege wetgeving, maar ook vanuit reputatie, klantrelaties en ESG-doelstellingen.
Energie (brandstof of elektriciteit) en verbruik
Brandstof of elektriciteit voor een EV vertegenwoordigt een belangrijk deel van de total cost of ownership van een auto. Leasemaatschappijen hebben daarom ook een adviserende rol in het helpen beheersen van kosten en CO₂-uitstoot. Naast voertuigkeuze kunnen zij adviseren over rijstijl, laad- en tankgedrag en zuinig gebruik.
Veel leasemaatschappijen bieden klanten uitgebreide rapportages met inzichten in verbruik, kilometerstanden, laad- en tanklocaties. Ook benchmarking binnen het wagenpark is mogelijk. Met deze data kunnen bedrijven hun medewerkers gericht adviseren of belonen voor zuinig rijgedrag.
Praktijkverbruik kan sterk afwijken van het testverbruik. Leasemaatschappijen houden hier rekening mee bij het berekenen van maandelijkse voorschotten, om ongewenste bijbetalingen achteraf te voorkomen.
Sinds 2017 geldt de WLTP als nieuwe testnorm, die realistischer verbruikscijfers oplevert dan de eerdere NEDC-cyclus. Toch blijft praktijkverbruik mede afhankelijk van rijgedrag en gebruikspatronen.
Kies de beste band
Banden zijn belangrijk. Voor de veiligheid van de berijder, de brandstofkosten van de lessee, de slijtagekosten voor de leasemaatschappij en voor het milieu en het klimaat. Aandacht voor de banden van de leaseauto kan veel opleveren.
De band met de best mogelijke labels voor Veiligheid, Rolweerstand en Geluid zorgt onder andere voor een betere grip op nat wegdek, lagere brandstofkosten (dus minder CO2-uitstoot) en minder geluidsoverlast.
Kies de Beste Band organiseert voorlichtingscampagnes om bewustzijn van het belang van goede banden (op spanning!) onder de auto. Het overheidsinitiatief wordt door een groot aantal organisaties actief ondersteund, waaronder de VNA. Er is ook een speciale website met alle informatie over 'kies de beste band'. Klik hier om de website te bezoeken.
Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)
Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd, zo’n 15 andere gemeenten volgen later. VNA heeft nu samen met andere brancheorganisaties aanvullende afspraken gemaakt met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gemeenten. Dit is nodig om de invoering soepel te laten verlopen en goede afspraken te maken richting 2030. Lees hier verder.
AFCAR: eerlijke toegang tot voertuigdata
Met de opkomst van connected voertuigen groeit de rol van data in de mobiliteitsbranche. Toegang tot die data is cruciaal voor eerlijke concurrentie, innovatie en vrije keuze voor de consument. Daarom zet VNA zich via AFCAR NL in voor sectorspecifieke wetgeving rondom datadeling. AFCAR NL is een alliantie van brancheorganisaties die pleit voor duidelijke Europese regels, zodat alle marktpartijen gelijke kansen behouden in de digitale mobiliteitsmarkt van morgen.
NIS2: nieuwe Europese regels voor cybersecurity
Per 17 oktober 2024 treedt de Europese NIS2-richtlijn in werking. Deze wet verplicht essentiële en belangrijke bedrijven om hun cybersecurity op orde te brengen. Ook toeleveranciers, zoals leasemaatschappijen, krijgen hiermee te maken. Grote klanten zullen vaker eisen stellen aan de digitale veiligheid van hun partners. VNA is partner van het initiatief Samen Digitaal Veilig, dat mkb-bedrijven helpt met praktische ondersteuning en het behalen van het NIS2 Quality Mark – met korting voor VNA-leden.
Belastingen & autobelastingsysteem
Autobelastingen zoals bpm, mrb en bijtelling zijn essentieel voor de leasecalculatie én voor het overheidsbeleid rond mobiliteit en duurzaamheid. Onderwerpen als bijtellingspercentages, stimulering van elektrische voertuigen en vereenvoudiging van uitvoeringsregels staan daarin centraal. VNA heeft in deze onderwerpen een actieve lobbyrol.
Besluit heffing omzetbelasting bij leasing (BTW Leasebesluit)
Het BTW Leasebesluit uit 2023 geeft richting aan de btw-heffing bij leasecontracten. In het besluit is bepaald wanneer een lease kwalificeert als levering of als dienst, en hoe btw verschuldigd is in verschillende situaties. Voor fiscale duidelijkheid en een juiste toepassing is dit besluit essentieel binnen de leasepraktijk.
BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen)
De bpm is een eenmalige belasting, die bij aanschaf of import van een auto wordt geheven. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO₂-uitstoot van het voertuig, zoals vastgesteld in de WLTP-test. Voor bestelauto’s met een datum eerste toelating (DET) voor 1-1-2025 geldt in sommige gevallen een vrijstelling, mits het voertuig door een ondernemer wordt ingezet. Bij export, import of tussentijdse beëindiging van leasecontracten speelt de bpm-afschrijvingstabel een belangrijke rol. VNA informeert haar leden over wetgeving, praktische toepassing en fiscale risico’s bij afwijkingen tussen doorbelasting en daadwerkelijke betaling.
BPM & WLTP
De invoering van de WLTP-meetmethode heeft directe gevolgen gehad voor de bpm. De CO₂-waarde uit de WLTP-test is bepalend voor de bpm-heffing bij registratie. Hierdoor zijn bpm-bedragen voor sommige voertuigen fors gestegen, wat directe impact heeft op leaseprijzen.
VNA monitort de ontwikkeling van deze regelgeving en onderhoudt contact met de RDW, het ministerie en Europese partners. De exacte bpm wordt per voertuig berekend op basis van het Certificaat van Overeenstemming (CVO). VNA helpt haar leden om goed voorbereid te zijn op wijzigingen en uitzonderingen.
Financiering en krediet
Strengere eisen aan banken, onder meer via Basel III en CRD IV-wetgeving, maken kredietverstrekking aan leasemaatschappijen uitdagender. VNA houdt vinger aan de pols bij relevante ontwikkelingen in Europees bankentoezicht en signaleert gevolgen voor de sector. Leasemaatschappijen moeten steeds vaker marktconforme financiering aantrekken en hun onderpand — inclusief klantportfolio — goed onderbouwen.
IFRS (Internationale verslagleggingsregels)
Sinds 2019 moeten bedrijven die IFRS toepassen, alle huur- en leasecontracten – dus ook operationele lease – op de balans zetten (IFRS 16). Dit heeft gevolgen voor de informatievoorziening richting klanten (lessees). VNA ontwikkelde de IFRS 16 Specification, een rapportageset waarmee leasemaatschappijen gegevens op uniforme wijze kunnen aanleveren.
Voor verhuurders betekent dit een nieuwe verantwoordelijkheid in de communicatie met klanten. Voor niet-IFRS-bedrijven blijft voorlopig het nationale RJ-regime gelden. VNA volgt ontwikkelingen binnen IASB en FASB en informeert leden via workshops en factsheets.
Leaseregeling en fiscale implicaties
De Leaseregeling bepaalt wanneer sprake is van operationele lease volgens de fiscale wetgeving. Dit heeft onder andere gevolgen voor het bodemrecht en de btw-behandeling. Daarnaast is er een toelichting op het besluit beschikbaar, inclusief uitleg over de impact op fiscale verplichtingen van leasemaatschappijen.
Vpb-ruling: VNA Brancheregeling Jaarwinstbepaling
De Vpb-ruling is een branche-afspraak met de Belastingdienst over de fiscale winstbepaling van operationele leaseactiviteiten. De huidige regeling is tot stand gekomen na intensieve onderhandelingen en geldt van 2023 tot en met 2026.
De regeling geeft duidelijkheid over o.a. de ROB-voorziening, occasionlease en de behandeling van elektrische voertuigen. Het uitgangspunt ‘fiscaal = commercieel’ blijft overeind. Vrijwel alle VNA-leden maken gebruik van deze regeling, die periodiek wordt geëvalueerd. De ruling geeft zekerheid over fiscale behandeling en voorkomt onduidelijkheid richting de Belastingdienst.
AVG
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is sinds 2018 van kracht en blijft relevant voor de leasebranche. Leasemaatschappijen verwerken dagelijks persoonsgegevens van berijders en klanten, vaak in combinatie met voertuigdata. Zorgvuldige omgang met deze gegevens is essentieel om te voldoen aan de wet, reputatieschade te voorkomen en het vertrouwen van klanten te behouden. VNA wijst leden op hun verantwoordelijkheid voor naleving én actuele documentatie van verwerkingsprocessen.
Bodemrecht en financiering
Het bodemrecht stelt de Belastingdienst in staat om belastingvorderingen te verhalen op roerende zaken die zich op de ‘bodem’ van de belastingplichtige bevinden. Hoewel voorraden en bedrijfsauto’s doorgaans zijn uitgesloten, kan het bodemrecht bij dealerfinanciering of aankoopfinanciering toch relevant zijn voor VNA-leden. Kennis van deze regeling voorkomt juridische verrassingen.
VNA Handreiking Sanctiewet-Wwft 2025
Binnen de VNA hebben we met elkaar afgesproken dat we allemaal aan de wet- en regelgeving zullen voldoen, onze klanten kennen en geen zaken doen met personen, instellingen of bedrijven waarvan wij weten of zouden kunnen weten dat zij activiteiten ontplooien die wettelijk verboden zijn. Wij raadplegen, ter uitvoering van toepasselijke regelgeving, voorafgaand aan het starten van een zakelijke relatie de wettelijke registers en controleren hun bestaande klanten periodiek.
In samenwerking met Loyens & Loeff N.V. heeft VNA een handreiking opgesteld, die VNA-leden praktische ondersteuning geeft in de bedrijfsvoering, waar het gaat om naleving van de verplichtingen uit de Sanctiewet 1977; waar relevant bevat de handreiking verwijzingen naar de Wwft. Het document biedt daarmee een goede basis voor het inrichten van de KYC-processen binnen de leasemaatschappij.
De handreiking is een belangrijk hulpmiddel om te kunnen voldoen aan voornoemde wetgevingseisen, maar goed functionerende KYC-processen vergroten ook de weerbaarheid tegen verschillende vormen van criminaliteit, zoals ondermijning, witwassen en fraude. Dit is van belang voor de individuele leden, maar draagt ook bij aan een goede reputatie van de sector.
De handreiking is een belangrijk hulpmiddel om te kunnen voldoen aan voornoemde wetgevingseisen, maar goed functionerende KYC-processen vergroten ook de weerbaarheid tegen verschillende vormen van criminaliteit, zoals ondermijning, witwassen en fraude. Dit is van belang voor de individuele leden, maar draagt ook bij aan een goede reputatie van de sector.
Wwft: voorkomen van witwassen
De Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) verplicht bedrijven tot het uitvoeren van klantonderzoek en het melden van ongebruikelijke transacties. Ook leasemaatschappijen kunnen onder deze verplichting vallen. VNA adviseert haar leden alert te zijn op signalen van financieel-economische criminaliteit en tijdig passende maatregelen te nemen.
YvdM: Hier hoort toch het customer journey document bij?
Zelfregulering en het Keurmerk Private Lease
Private lease brengt juridische verantwoordelijkheid richting consumenten met zich mee. Transparantie, goede voorlichting en begrijpelijke voorwaarden zijn essentieel. Daarom nam de VNA in 2015 het initiatief voor het Keurmerk Private Lease, dat samen met consumentenorganisaties is opgesteld. Door de eenduidige algemene voorwaarden van het keurmerk wordt voldaan aan belangrijke consumentenrechten en wordt voorkomen dat de AFM extra regelgeving oplegt. VNA-leden die private lease aanbieden, zijn verplicht het keurmerk te voeren. Hiermee waarborgen we kwaliteit, duidelijkheid en vertrouwen in de markt.
Bekeuringen en CJIB-samenwerking
Boetes en snelheidsovertredingen vormen een omvangrijke processtroom. VNA heeft daarom met het Openbaar Ministerie en het CJIB een speciale leaseprocedure ontwikkeld voor strafbeschikkingen, afgestemd op zakelijk gebruik. Via het CJIB Businessportaal kunnen bekeuringen papierloos worden verwerkt. De VNA overlegt regelmatig met het CJIB om processen verder te optimaliseren.
Diefstal en verduistering
Diefstal en verduistering van leaseauto’s, maar ook tellerfraude zijn reële risico’s binnen de dagelijkse praktijk. Denk aan voertuigen die niet worden ingeleverd, misbruik van identiteitsgegevens of fraude bij doorverkoop. Leasemaatschappijen treffen zelf maatregelen zoals voertuigtracking, identiteitscontroles en duidelijke contractafspraken. Omdat deze incidenten operationele én financiële impact hebben, is aandacht voor preventie, signalering en opvolging binnen de sector belangrijk. VNA is aangesloten bij de Vereniging Aanpak Tellerfraude.
Handreiking Sanctiewet-Wwft 2025
Binnen de VNA hebben we met elkaar afgesproken dat we allemaal aan de wet- en regelgeving zullen voldoen, onze klanten kennen en geen zaken doen met personen, instellingen of bedrijven waarvan wij weten of zouden kunnen weten dat zij activiteiten ontplooien die wettelijk verboden zijn. Wij raadplegen, ter uitvoering van toepasselijke regelgeving, voorafgaand aan het starten van een zakelijke relatie de wettelijke registers en controleren hun bestaande klanten periodiek.
In samenwerking met Loyens & Loeff N.V. heeft VNA een handreiking opgesteld, die VNA-leden praktische ondersteuning geeft in de bedrijfsvoering, waar het gaat om naleving van de verplichtingen uit de Sanctiewet 1977; waar relevant bevat de handreiking verwijzingen naar de Wwft. Het document biedt daarmee een goede basis voor het inrichten van de KYC-processen binnen de leasemaatschappij.
De handreiking is een belangrijk hulpmiddel om te kunnen voldoen aan voornoemde wetgevingseisen, maar goed functionerende KYC-processen vergroten ook de weerbaarheid tegen verschillende vormen van criminaliteit, zoals ondermijning, witwassen en fraude. Dit is van belang voor de individuele leden, maar draagt ook bij aan een goede reputatie van de sector.
Kies de beste band
Banden zijn belangrijk. Voor de veiligheid van de berijder, de brandstofkosten van de lessee, de slijtagekosten voor de leasemaatschappij en voor het milieu en het klimaat. Aandacht voor de banden van de leaseauto kan veel opleveren.
De band met de best mogelijke labels voor Veiligheid, Rolweerstand en Geluid zorgt onder andere voor een betere grip op nat wegdek, lagere brandstofkosten (dus minder CO2-uitstoot) en minder geluidsoverlast.
Kies de Beste Band organiseert voorlichtingscampagnes om bewustzijn van het belang van goede banden (op spanning!) onder de auto. Het overheidsinitiatief wordt door een groot aantal organisaties actief ondersteund, waaronder de VNA. Er is ook een speciale website met alle informatie over 'kies de beste band'. Klik hier om de website te bezoeken.
Onderhoud, reparatie en APK
Goed onderhoud is essentieel voor veiligheid, restwaarde en kostenbeheersing. Leaseauto’s worden volgens fabrieksvoorschriften onderhouden, vaak met gebruik van het onderhoudsboekje als bewijs. Onderhoud kan plaatsvinden bij merkdealers of onafhankelijke bedrijven. Leasemaatschappijen bepalen zelf hun onderhoudsstrategie en kiezen soms voor eigen onderhoudscentra. De APK is wettelijk verplicht en valt onder RDW-toezicht. VNA volgt ook de ontwikkelingen rond Europese harmonisatie van keuringsregels.
Reparatie en ROB-cijfers
Reparatie-en onderhoudskosten worden ingeschat op basis van verwachte slijtage en defecten. Samen met de kosten voor banden vormen ze het ROB-cijfer. Deze wordt berekend aan de hand van onderhoudsschema’s, ervaring en adviesprijzen van fabrikanten.
Schade en verzekeren
Leasemaatschappijen bieden vaak verzekeringsoplossingen voor voertuigen en inzittenden. Zelfs als de klant zelf de verzekering regelt, blijft goede schadeafhandeling essentieel. VNA maakt daarom branchebrede afspraken met het Verbond van Verzekeraars. Een belangrijke regeling is de bedrijfsschaderegeling (2011), waarmee de kosten voor vervangend vervoer sneller en zonder extra documenten kunnen worden verhaald. Deze regeling geldt standaard voor VNA-leden, tenzij zij zich formeel afmelden.
Vergunningplicht bemiddeling groepsverzekeringen
Vanaf 1 oktober 2025 geldt een vergunningplicht voor de bemiddeling in groepsverzekeringen. Na een lange periode en meerdere overleggen tussen VNA en AFM is er eindelijk duidelijkheid. Leasemaatschappijen kunnen POI/SVI zonder vergunning blijven aanbieden, mits dit een vast onderdeel is van de leaseprijs of als er geen sprake is van een vergoeding.
e-TOL
Met de opening van de A24/Blankenburgverbinding op 7 december 2024 voert Nederland voor het eerst ‘free flow’ tolheffing in op basis van kentekenherkenning: e-TOL. Leasemaatschappijen zijn veelal kentekenhouder en krijgen hierdoor direct te maken met tolheffing, facturatie en inning. VNA overlegt met RDW en tolheffers over efficiënte gegevensuitwisseling, vangnetconstructies en bulkverwerking, zodat de afhandeling voor de leasepraktijk zo soepel mogelijk verloopt.
Fiscale catalogusprijs
De fiscale catalogusprijs is bepalend voor de bijtelling (loon- en inkomstenbelasting) en de btw-correctie. De RDW publiceert deze prijs op haar website. De gepubliceerde waarde is leidend en gaat boven andere bronnen, zoals de aanschafnota. De prijs wordt vastgesteld op het moment dat het voertuig voor het eerst in Nederland op kenteken wordt gezet.
Registratie Tenaamstelling Leasemaatschappij (RTL)
Het RTL-hulpregister is een dienst van de RDW die ondersteuning biedt bij het registreren van geleaste of gefinancierde voertuigen op naam van de lessee. Het systeem voorziet in:
-
Verstrekkingsvoorbehoud: de tenaamstellingscode gaat direct naar de lease- of financieringsmaatschappij.
-
Opdracht tot Tenaamstelling (OtT): de maatschappij bepaalt vooraf:
-
op wiens naam het voertuig wordt geregistreerd; naar wie de kentekencard wordt verzonden (lessor, lessee of berijder).
-
Verplichtingen
-
welke verplichtingen (zoals WAM, APK, MRB, boetes) worden door de leasemaatschappij overgenomen;
RTL-gebruikers ontvangen voor én na de tenaamstelling automatisch relevante voertuiggegevens via elektronische berichten in het eindedagbestand.
Voertuiggegevens opvragen
De RDW biedt leasemaatschappijen de mogelijkheid om voertuiggegevens van het volledige wagenpark op te vragen tegen een geringe vergoeding. Deze dienst is handig voor bijvoorbeeld het controleren van ontbrekende WAM-indicaties. Via een webbased platform kunnen gegevens direct en eenvoudig worden geraadpleegd. Ook is het mogelijk om voertuigdata te integreren in eigen bedrijfsapplicaties of webomgevingen.
ADAS-systemen: technologie ter ondersteuning
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) helpen bestuurders om veiliger te rijden, bijvoorbeeld door automatisch te remmen, in de rijstrook te blijven of afstand te houden. De effectiviteit van deze systemen hangt sterk af van goed gebruik en heldere uitleg. VNA pleit daarom voor meer aandacht voor ADAS bij aflevering, uitleg en onderhoud. Leasemaatschappijen kunnen hierin het verschil maken door actief te informeren en systemen goed af te stemmen op het gebruik van de berijder.
VNA maakt samen met 62 andere maatschappelijke organisaties, koepels, marktpartijen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deel uit van de ADAS Alliantie, die het belang uitdragen om rijhulpsystemen veilig te gebruiken.
Afleiding in het verkeer
Afleiding is een van de grootste veroorzakers van verkeersongevallen. Vooral smartphonegebruik achter het stuur leidt tot gevaarlijke situaties. Als leasebranche kunnen we bijdragen aan bewustwording én gedragsverandering. Denk aan het inzetten van campagnes richting berijders, afspraken in autoregelingen of het toepassen van technologieën die afleiding tegengaan. VNA stimuleert leden om beleid te ontwikkelen waarmee bestuurders veilig en geconcentreerd aan het verkeer deelnemen. VNA is lid van MONO zakelijk.
Banden en verkeersveiligheid
Goede banden zijn cruciaal voor grip, remweg en weggedrag – zeker bij nat of koud weer. In de leasebranche worden de kosten voor banden vaak op kilometerbasis doorberekend. Daarbij spelen onder andere bandentype, maat, jaarkilometrage en het gebruik van zomer- en winterbanden een rol.
Sinds 2012 is het bandenlabel verplicht voor nieuwe banden. Dit label geeft inzicht in:
-
Rolweerstand (invloed op brandstofverbruik);
-
Grip op nat wegdek (veiligheid);
-
Geluidsniveau (omgevingsbelasting).
VNA ondersteunt initiatieven om de bewustwording rondom bandenspanning en bandenkeuze te vergroten. In 2018 startte de campagne ‘Geef je banden lucht’, samen met het ministerie van I&W en andere partners. Een juiste bandenspanning draagt bij aan minder uitstoot, minder slijtage én meer veiligheid. VNA is partner van Kies de Beste Band.
Categorieën
Goede verbindingen en soepele verkeersdoorstroming zijn belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland. Dit maakt woon-werkverkeer prettiger en kostenefficiënter. Ook maakt het arbeid aantrekkelijker. Daarnaast zijn vrijheid en gemak om te reizen essentieel voor welvaart en welzijn. Bovendien draagt minder verkeersopstopping bij aan een beter klimaat. Een goed functionerende infrastructuur is daarbij cruciaal. De VNA draagt hieraan bij door samenwerking met overheidsinstanties en andere stakeholders. We zijn dan ook deel van de Mobiliteitsalliantie, die werkt aan betere bereikbaarheid door dit thema op de politieke agenda te krijgen.
De filedruk in Nederland neemt toe. In 2023 steeg de filedruk met 17% ten opzichte van het jaar ervoor, terug naar het niveau van vóór de coronacrisis. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is nauwelijks meer zichtbaar. Nederland heeft na België de grootste verkeersdrukte van Europa. Het is zo druk, dat elke beperking of afsluiting direct de doorstroom hindert. De toename van de filedruk komt deels door de stijging van zakelijke autokilometers. In 2023 waren dit er 4% meer dan het jaar ervoor. Ongeveer 85% van de zakelijke reizigers reist tijdens de spitsuren. Daarvan zegt zo’n 40% de spits niet te kunnen mijden.
Leasing helpt de verkeersdrukte te verminderen door flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen voor woon-werkverkeer aan te bieden. Door advies en diensten moedigt de leasemarkt werknemers en werkgevers aan om slimmer te kiezen hoe en wanneer ze reizen.