![Auto Op Weg](/uploads/files/e0dpbhx3/auto-op-weg.jpg?width=1550&height=500&v=1da73c481d62410)
- Home
- Veelgestelde vragen
Waarom zet de VNA zich in voor een betere bereikbaarheid?
Goede verbindingen en een soepele doorstroming van het verkeer is belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland. Het maakt woon-werkverkeer prettiger en kostenefficiënter en arbeid aantrekkelijker. Daarnaast is de vrijheid en het gemak om te reizen van en naar huis, werk, onderwijs, zorg en recreatie van groot belang voor welvaart en welzijn, terwijl minder verkeersopstopping minder belastend is voor milieu en klimaat. Maar dan is een goed functionerende infrastructuur een vereiste. Als leverancier van breed uiteenlopende mobiliteitsoplossingen voor het bedrijfsleven en particulieren levert de autoleasesector een maatschappelijke en economische bijdrage. Als branchevereniging van autoleasemaatschappijen in Nederland werkt de VNA dan ook samen met overheidsinstanties en andere stakeholders om bereikbaarheid en duurzaamheid van mobiliteit te bevorderen. In dit kader maakt de VNA ook deel uit van de Mobiliteitsalliantie, een samenwerking van partijen uit de mobiliteitsbranche die met elkaar proberen de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren door het op de agenda te krijgen in Den Haag
Hoe ontwikkelt de filedruk in Nederland?
De filedruk in Nederland neemt steeds verder toe. Met een toename van 17% is de filedruk (lengte x duur file) op de Nederlandse wegen in 2023 opnieuw gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Nederland heeft na België de grootste verkeersdrukte van Europa en de filedruk is terug op het niveau van voor de coronacrisis. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is nauwelijks meer zichtbaar. De verkeersintensiteit op het wegennet is dagelijks zo hoog, dat iedere beperking of afsluiting direct gevolgen heeft voor de doorstroming. De toename van de filedruk is mede te wijten aan de toename van het aantal zakelijke autokilometers in 2023, met 4% ten opzichte van een jaar eerder. Ongeveer 85% van alle zakelijke reizigers reist tijdens de spitsuren. Daarvan zegt zo’n 40% geen mogelijkheid te hebben om de spits te mijden.
Hoe draagt leasing bij aan het verminderen van verkeersdrukte op de Nederlandse wegen?
Leasing kan bijdragen aan het verminderen van verkeersdrukte door het aanbieden van flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen voor woon-werkverkeer. Door deze diensten te faciliteren en te adviseren, moedigt de leasemarkt werknemers en werkgevers aan om slimmere keuzes te maken in hoe en wanneer ze reizen.
Moet er bijtelling worden betaald voor een deelauto die door een werkgever ter beschikking is gesteld en die door meerdere collega’s wordt gebruikt voor privéritten?
In dit geval hoeft er geen bijtelling te worden betaald, mits wordt voldaan aan de afspraken uit de ‘Brancheregeling Privégebruik Deelauto’. Deze regeling is door de VNA in overleg met de Belastingdienst tot stand gekomen. De kern van deze regeling is dat de gebruiker van de auto een zakelijke, marktconforme huurprijs betaalt. De werkgever treedt dan op als verhuurder en stelt de auto in dat geval niet ter beschikking in de zin van de bijtellingswetgeving.
Moet er bijtelling worden betaald voor een private leaseauto?
Bijtelling kan volgens de wet van toepassing zijn als de werkgever de kosten van een private leaseauto van de werknemer betaalt. Zo is bijtelling aan de orde als er sprake is van een integrale kostenvergoeding van de auto (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik), als bijvoorbeeld alle leasekosten worden vergoed. Als de werknemer alleen een autokostenvergoeding ontvangt van (maximaal) € 0,23 per zakelijk verreden kilometer, dan is er geen sprake van het ter beschikking stellen van een auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook als een eventueel surplus van het mobiliteitsbudget als loon in geld wordt aangemerkt en als zodanig wordt uitbetaald.
Hoe zit het met de bijtelling bij een bestelauto die door meerdere werknemers wordt gebruikt?
Voor bestelauto’s die voortdurend door verschillende werknemers worden gebruikt, geldt een eindheffingsregeling in de loonbelasting. In plaats van een gedeeltelijke bijtelling bij meerdere werknemers, heeft de werkgever de mogelijkheid om de bijtelling ‘af te kopen’ voor € 300 per jaar per bestelauto. Door het karakter van de zogenaamde eindheffing merkt de werknemer niets van deze bijtelling op zijn loonstrook, terwijl privégebruik van de bestelauto is toegestaan. Deze regeling mag echter alleen worden toegepast als het werkelijke privégebruik niet eenvoudig aan de afzonderlijke werknemers is toe te rekenen.
Hoe zet de VNA zich in voor het verbeteren van verkeersveiligheid?
De enorme stijging van het aantal verkeersslachtoffers vraagt om ingrijpen. Verkeersveiligheid verdient blijvend een hoge prioriteit. Breed in de maatschappij, binnen de leasesector, bij werkgevers en werknemers. Als autoleasebranche, met circa 1,3 miljoen voertuigen op de Nederlandse wegen, kunnen wij een bijdrage leveren aan het voorkomen van ongevallen door afleiding, in de auto én op de fiets. Enerzijds door bijvoorbeeld discussies op gang te brengen over gedragsregels op weg naar een noodzakelijk nieuwe sociale norm. Anderzijds door het bevorderen van het juiste gebruik van rijhulpsystemen in auto’s. Dit doen onze leden ook door in gesprek te blijven met onze klanten. Als partner steunt de VNA de aanbevelingen van de Verkeersveiligheidscoalitie.
Welke rol spelen geavanceerde veiligheidssystemen in leasevoertuigen voor verkeersveiligheid?
Geavanceerde veiligheidssystemen, ook wel bekend als ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) kunnen een cruciale rol spelen in het verminderen van ongevallen en het verbeteren van de algemene verkeersveiligheid. Denk daarbij aan systemen zoals dodehoekdetectie, rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en een automatische noodremsysteem. De VNA moedigt leasemaatschappijen en haar klanten aan om gerichte keuzes te maken die de verkeersveiligheid verhogen, om zo voertuigbestuurders en fietsers te helpen veiliger de weg op te gaan.
Bij welke initiatieven ter verbetering van de verkeersveiligheid is de VNA betrokken?
De VNA maakt onder meer deel uit van de Verkeersveiligheidscoalitie, een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. Het doel van de Verkeersveiligheidscoalitie is nul verkeersslachtoffers in 2050. Daarnaast is de VNA ook deelgenoot van de ADAS Alliantie, een samenwerking van meer dan 60 partijen die zich gezamenlijk inzetten om veilig gebruik van ADAS te stimuleren. De kerngroep, met daarin de VNA, ANWB, RDW, BOVAG, RAI Vereniging, Verbond van Verzekeraars en het ministerie van Infrastructuur van Waterstaat, komt frequent bijeen.
Wat zijn de voordelen van zakelijke lease voor een onderneming?
Zakelijke lease biedt bedrijven financiële en operationele voordelen. Doordat leasecontracten als operationele kosten buiten de balans (off-balance) kunnen worden gehouden, hebben ze geen invloed op de solvabiliteit van de onderneming. Dit biedt meer ruimte voor investeringen. Er is ook geen restwaarderisico; aan het einde van de leaseperiode neemt de leasemaatschappij het voertuig terug, waardoor bedrijven niet met onverwachte waardeverminderingen geconfronteerd worden. Inclusief pechhulp en vervangend vervoer zorgt zakelijke lease voor minimale onderbreking van de bedrijfsactiviteiten, wat bijdraagt aan de continuïteit en efficiëntie van het bedrijf.
Wat is de meest voorkomende leasevorm binnen zakelijke lease?
Bij personenauto’s is operationele lease de meest voorkomende zakelijke leasevorm, die meer dan de helft van alle leasecontracten vertegenwoordigt. Ook bij bestelwagens neemt operational lease ongeveer de helft van alle zakelijke leasecontracten voor zijn rekening, maar is het aandeel financial lease met ruim 40% aanzienlijk groter dan bij personenauto’s. Lees meer informatie over dit onderwerp in ‘Autoleasemarkt in cijfers 2023’.
Hoeveel nieuwe leasevoertuigen zijn in 2023 geregistreerd?
Het aantal leaseregistraties van nieuwe personenauto’s steeg in 2023 met 20% tot 185.676 voertuigen. Die groei kwam voort uit een sterke vraag naar zakelijke leaseauto’s, die met 150.097 registraties circa 80% van het totaal aantal leaseregistraties van personenauto’s voor hun rekening nemen. Ook de leaseregistraties van nieuwe bestelwagens nam in 2023 toe, met 19,2% tot een totaal van 26.861.
Moet er bijtelling worden betaald voor een (elektrische) fiets van de zaak?
Als een werkgever een nieuwe of gebruikte fiets van de zaak ter beschikking stelt die behalve voor zakelijke ritten (waaronder woon-werkverkeer) ook voor privéritten wordt gebruikt, moet de gebruiker bijtelling betalen. De bijtelling voor een fiets van de zaak is gebaseerd op dezelfde methodiek als de bijtelling voor een auto van de zaak. Echter, de bijtelling van een fiets is slechts 7% van de consumentenadviesprijs, inclusief btw per jaar. Dit percentage geldt voor alle soorten fietsen, variërend van klassieke fietsen tot e-bikes en speed-pedelecs.
Is het mogelijk een fiets én een auto van de zaak tegelijkertijd te hebben?
Ja, het combineren van een fiets en een auto van de zaak is mogelijk. Echter gelden wel aparte fiscale regels voor de fiets en de auto. Zo is er een groot verschil tussen de bijtellingspercentages van beide vervoersmiddelen en de btw-correctie van het privégebruik van de auto moet afzonderlijk worden behandeld.
Wat gebeurt er met de fiets aan het einde van de looptijd van het leasecontract?
Dat is afhankelijk van de gekozen leasevorm. Mogelijk gaat de fiets terug naar de leasemaatschappij, maar het is in veel gevallen ook mogelijk om de fiets over te nemen. Houd er wel rekening mee dat als de fiets door de werknemer wordt overgenomen voor een lagere prijs dan de marktwaarde, het verschil dan wordt belast als loon. Dit kan eventueel in de vrije ruimte van de werkkostenregeling worden ondergebracht. Wat betreft de afschrijving van de fiets mag een waardevermindering van 20% per jaar worden gehanteerd. Als de fiets 5 jaar oud is, mag de waarde op ‘nul’ worden gesteld. Dit staat vermeld in de update van de Handreiking Privégebruik Fiets [link??] van de Belastingdienst.
Welke zakelijke vormen van occasion lease zijn er?
Voor zakelijke klanten is occasion lease mogelijk op basis van operationele lease en financiële lease. Daarnaast is occasion lease bij uitstek geschikt om voor een kortere periode een auto te leasen tegen flexibele voorwaarden, zonder levertijd. Daarom is shortlease een veelvoorkomende leasevorm bij occasion lease.
Is occasion lease ook mogelijk voor particulieren?
Ja, occasion lease is ook mogelijk voor particulieren. Het gaat dan om private occasion lease. Dit is voor veel consumenten een mogelijkheid om zonder grote investering toch in een moderne, kwalitatief hoogwaardige auto te rijden. Vooral elektrische auto’s zijn daarbij interessant dankzij de overheidssubsidie (SEPP). De auto moet dan wel voldoen aan de voorwaarden.
Hoe lang kan een occasion geleaset worden?
De duur van een leasecontract bij occasion lease verschilt per aanbieder. In de meeste gevallen zijn contracten variërend van 12 tot 72 maanden mogelijk. Er zijn ook aanbieders van occasion lease via shortlease. Deze leasevorm, die voornamelijk wordt toegepast in de zakelijke leasemarkt vanwege de snelle inzetbaarheid van voertuigen zonder groot financieel risico. Occasion lease via shortlease is bij uitstek geschikt voor een bepaalde overbruggingsperiode, bijvoorbeeld als een nieuwe leaseauto door de lange levertijd nog even op zich laat wachten.
Hoe weet je dat een occasion leasevoertuig betrouwbaar is?
Als branchevereniging voor Nederlandse autoleasemaatschappijen zet de VNA zich in voor transparante en eerlijke leasecontracten, waarbij klanttevredenheid en duurzaamheid voorop staan. Leden van de VNA selecteren hun occasions zorgvuldig en zorgen ervoor dat de modellen grondig worden geïnspecteerd voordat ze worden aangeboden. De voertuigen zijn voorzien van een volledige onderhoudsgeschiedenis en voldoen aan strikte kwaliteitseisen. Tevens is de VNA initiatiefnemer van het onafhankelijke en tweezijdige Keurmerk Private Lease. Als leasemaatschappij dit keurmerk heeft voor het product private lease, dan ben je zeker van eerlijke voorwaarden, zoals 14 dagen bedenktijd.
Wat is inbegrepen in een private leasecontract?
-
Lease van de auto: je betaalt voor het gebruik van de auto, niet voor het bezit ervan.
-
Onderhoud en reparatie: periodiek onderhoud volgens de fabrieksvoorschriften, reparaties en vervanging van slijtage-onderdelen zijn gedekt.
-
Autoverzekering: dit omvat een WA-verzekering en een cascoverzekering.
-
Wegenbelasting: de leaseprijs is inclusief wegenbelasting mits die van toepassing is (niet voor EV’s).
-
Pechhulp: alle private leasecontracten bieden pechhulp in heel Europa.
-
Vervangend vervoer: bij langdurige reparaties heb je recht op vervangend vervoer.
Heeft private lease invloed op de kredietwaardigheid van de berijder?
Ja, een private leasecontract wordt geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Dit betekent dat de som van de leasetermijn als een financiële verplichting wordt geregistreerd. Hierdoor kan een private leasecontract invloed hebben op andere kredietaanvragen, zoals een hypotheek, omdat financiële instellingen rekening houden met maandelijkse verplichtingen. Ook betalingsachterstanden worden gemeld bij het BKR, wat mogelijk van invloed is op toekomstige kredietmogelijkheden.
Kan een private leaseauto vroegtijdig ingeleverd of geruild worden?
Het is mogelijk om een leaseauto na het eerste jaar in te leveren, maar dit kan gepaard gaan met extra kosten. Veel leasecontracten bevatten een clausule voor een opzegvergoeding als je het contract vroegtijdig beëindigt. De hoogte van deze vergoeding kan per leasemaatschappij variëren.
Er zijn echter steeds meer leasemaatschappijen die zogeheten flexcontracten aanbieden, waarbij het private leasecontract boetevrij is te beëindigen met een opzegtermijn. Dat is vooral handig als je een hypotheek wilt aanvragen en de registratie van het private leasecontract bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) een belemmering vormt. Raadpleeg altijd de specifieke voorwaarden van jouw leasemaatschappij voor de exacte regels en kosten.
Wat zijn de gevolgen van de invoering van bpm voor bestelwagens?
De vrijstelling van bpm voor bestelwagens zoals we die kennen sinds 2007, vervalt per 1 januari 2025. De bpm-regels voor bestelwagens worden dan gelijk getrokken met die van personenauto’s. De bpm die moet worden afgedragen bij de nieuwregistratie van de bestelwagen, wordt dan berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Emissievrije bestelauto’s met een CO2-uitstoot van 0 g/km blijven onveranderd vrijgesteld van bpm om de keuze voor schone mobiliteit te stimuleren.
Wat is het standpunt van de VNA ten aanzien van de bpm-invoering voor bestelwagens?
De VNA ziet in het afschaffen van de bpm-vrijstelling voor bestelwagens niet alleen een onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwt ook voor de negatieve, contraproductieve effecten op de verduurzaming van het bestelwagenpark en de beoogde CO2-reductie van het wegverkeer. In plaats van overstappen naar elektrisch zullen veel ondernemers voor het einde van de bpm-vrijstelling nog een dieselbestelwagen aanschaffen en langer doorrijden in huidige dieselwagens, doordat een elektrische bestelwagen voor veel toepassingen nog geen volwaardig alternatief is.
Wat zijn de regels voor bestelwagens met betrekking tot milieuzones?
Meerdere gemeenten in Nederland hebben de invoering van een zero-emissiezone (ZE-zone) voor bestelwagens aangekondigd vanaf 1 januari 2025 of later. Dat betekent dat een bepaald gebied vanaf de ingangsdatum alleen toegankelijk is voor bestelwagens zonder uitstoot (elektrisch of waterstof). Er geldt wel een overgangsregeling. Bestelwagens met een verbrandingsmotor die voldoen aan de Euro 5-emissienorm hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelwagens uit de emissieklasse Euro 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones. Er gelden wel uitzonderingen en ontheffingen voor specifieke voertuigen. Lees hier meer over de ZE-zones.
Geldt de overheidssubsidie voor een elektrische bestelwagen ook bij leasing?
Ja, behalve bij koop geldt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) ook voor elektrische bestelwagens die via financial lease worden aangeschaft. De SEBA is een tegemoetkoming die een ondernemer kan aanvragen bij de RVO en geldt alleen voor emissievrije bestelwagens van het type N1 of N2. De subsidie bedraagt 7% van de netto catalogusprijs met een maximum van € 5.000 per voertuig. Voor middelgrote ondernemingen is deze subsidie 10%. Voor non-profit instellingen en MKB-bedrijven is de subsidie gesteld op 12%. Het maximum blijft € 5.000 per bestelauto.
Verzorgt VNA ook de opleidingen?
Nee, de VNA heeft alleen objectieve eindtermen geformuleerd, waarmee het kennisniveau kan worden geëxamineerd. Dit geldt voor het VNA-examen VNA Leasing 1 en het examen VNA Private Lease. De VNA verzorgt dus niet de opleidingen. Klik hier om de opleiders te bekijken.
Kan je ook examen doen als je niet bij een autoleasemaatschappij werkt?
Ja, iedereen die zich wil kwalificeren in het autoleasing (of private lease) mag examen doen. We raden je wel aan om een training te doen voordat je je aanmeldt om examen te doen.
Moet je een training volgen of mag je ook direct examen doen?
Nee, je hoeft niet verplicht een training te volgen, ja, je mag direct examen doen, maar wij raden het niet aan. De opleiders, die een training VNA Leasing I en VNA Private Lease aanbieden hebben veel kennis en worden door VNA geïnformeerd, bijvoorbeeld over actuele wijzigingen in wet- en regelgeving. Deze kennis wordt vervolgens weer meegenomen in de opleiding en kan terugkomen in het examen. De examenvragenbank wordt regelmatig door de VNA geüpdatet.
Hoe kan ik mij aanmelden voor een examen?
Als je een training volgt bij één van de opleiders, dan zal de desbetreffende trainer bij IBKI een groepsaanmelding doen. Wil je je individueel aanmelden? Check dan de website van IBKI.
Wat is de invloed van de autoleasesector op het gebied van duurzame mobiliteit?
De Nederlandse autoleasemaatschappijen, verenigd binnen de VNA, nemen meer dan ooit initiatieven op het gebied van duurzame dienstverlening. Onze leden ondersteunen hun klanten bij het gebruik van innovatieve mobiliteitsoplossingen met alternatieve vervoersopties, flexibele toegang tot automobiliteit en ketentransport. Want duurzame (auto)mobiliteit is key voor het bedrijfsleven. Natuurlijk omdat het een evident gunstig effect heeft op milieu en klimaat. Maar zeker ook vanuit de business case.
Als branchevereniging van autoleasemaatschappijen in Nederland nemen wij onze verantwoordelijkheid om de inzet van duurzame mobiliteit aantrekkelijker te maken. De VNA speelt een actieve rol als gesprekspartner van overheden, ministeries en stakeholders om beleid en regelgeving ten aanzien van duurzame mobiliteit te beïnvloeden. In dit kader zijn wij ook betrokken bij diverse samenwerkingsgroepen en coalities, waaronder het Formule E-Team en de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen.
Hoeveel leaseauto’s zijn elektrisch?
Van de in 2023 nieuw geregistreerde lease personenauto’s was, volgens cijfers van RDC, 34,3% voorzien van volledig elektrische aandrijving. Ruim 1 op de 3 nieuwe leaseauto’s dus. In 2022 ging het nog om 1 op 4 (25,4%). Daarmee is de leasesector een grote aanjager van elektrische mobiliteit in Nederland. Lease elektrificeert sneller dan de rest van de markt. Daar bleef het aandeel elektrisch in 2023 steken op 27,2%. Dankzij de instroom van nieuwe elektrische leaseauto’s is inmiddels ook een groot deel van het leasepark geëlektrificeerd. Van alle rijdende lease personenauto’s in Nederland is 26,5% volledig elektrisch. Daarnaast is 5,6% een (oplaadbare) plug-in hybride (PHEV). Dat betekent dat bijna 1 op 3 leaseauto’s voorzien is van een stekker.
Ook bij de bestelwagens komt de elektrificatie nu op gang. Van alle in 2023 nieuw geregistreerde lease bestelwagens was 17% voorzien van volledig elektrische aandrijving. Dat is een flinke groei ten opzichte van 2022, toen het aandeel op 8,9% lag. Ook hier is lease weer een belangrijke drijvende kracht voor elektrificatie. Eind 2023 was slechts iets meer dan 2% van alle bestelwagens in Nederland volledig elektrisch en in het leasepark 6,6%.
Wat zijn de duurzaamste vormen van mobiliteit?
Duurzame mobiliteit gaat over de uitdaging een evenwicht te bereiken tussen bereikbaarheid, economie, leefomgeving en klimaat. Mobiliteit speelt daarin een belangrijke rol.
Maar wat is de mobiliteit van de toekomst? En hoe richten we deze duurzaam in? De leasebranche speelt een belangrijke rol bij de invulling van de vraag naar mobiliteit. We moeten gezamenlijk op zoek naar een toekomstbestendige mobiliteit die veilig, schoon én betaalbaar is.
De sector werkt hard aan deze verduurzaming van mobiliteit in Nederland. Iedere kilometer wordt uiteindelijk een schone kilometer. Stimuleren in plaats van ontmoedigen. Door lopen, fietsen, te reizen met een zero-emissievoertuig of het OV, kan de CO2- uitstoot van mobiliteit worden gereduceerd.
De auto heeft als vervoersmiddel de grootste impact op milieu, klimaat en luchtkwaliteit van alle mobiliteitsvormen. Een huidige elektrische auto stoot over zijn gehele levensduur ongeveer 60% minder CO2 uit dan een vergelijke brandstofauto. Daarnaast is er toenemende rol weggelegd voor deelconcepten. Daarmee daalt de gemiddelde CO2-uitstoot per reiziger en het aantal voertuigen op de weg’.
Wat houdt extern wagenparkbeheer in bij VNA-leden?
Extern wagenparkbeheer richt zich op service voor klanten die de economische en juridische eigenaren zijn van hun voertuigen. Deze diensten omvatten onder meer brandstofadministratie, (ROB)-administratie (reparatie, onderhoud en banden), het afhandelen van verzekeringen, evenals de aanschaf en verkoop van voertuigen. Daarmee worden klanten ontzorgd in het beheer van hun wagenpark, zodat zij zich volledig kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.
Hoe verschilt intern wagenparkbeheer van extern wagenparkbeheer?
Intern wagenparkbeheer verwijst naar het beheer van het wagenpark binnen een onderneming, uitgevoerd door een specifieke afdeling of persoon. Hierbij wordt het volledige spectrum van wagenparkbeheer intern afgehandeld. Extern wagenparkbeheer omvat het uitbesteden van taken voor wagenpark aan gespecialiseerde leasemaatschappijen. Deze aanpak biedt bedrijven gespecialiseerde expertise en kan leiden tot kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen.
Zijn er financiële voordelen verbonden aan het uitbesteden van wagenparkbeheer?
Het uitbesteden van wagenparkbeheer kan aanzienlijke financiële voordelen opleveren. Door de gespecialiseerde kennis en schaalvoordelen die leasemaatschappijen bieden, kunnen klanten profiteren van lagere operationele kosten, efficiënter gebruik van middelen en verminderde administratieve lasten. Ook biedt de structurering van diensten, zoals het buiten het contract houden van kosten voor rente en afschrijving, extra flexibiliteit, wat kan leiden tot een beter beheersbaar budget voor het wagenpark.
Categorieën
Goede verbindingen en een soepele doorstroming van het verkeer is belangrijk voor de bereikbaarheid van Nederland. Het maakt woon-werkverkeer prettiger en kostenefficiënter en arbeid aantrekkelijker. Daarnaast is de vrijheid en het gemak om te reizen van en naar huis, werk, onderwijs, zorg en recreatie van groot belang voor welvaart en welzijn, terwijl minder verkeersopstopping minder belastend is voor milieu en klimaat. Maar dan is een goed functionerende infrastructuur een vereiste. Als leverancier van breed uiteenlopende mobiliteitsoplossingen voor het bedrijfsleven en particulieren levert de autoleasesector een maatschappelijke en economische bijdrage. Als branchevereniging van autoleasemaatschappijen in Nederland werkt de VNA dan ook samen met overheidsinstanties en andere stakeholders om bereikbaarheid en duurzaamheid van mobiliteit te bevorderen. In dit kader maakt de VNA ook deel uit van de Mobiliteitsalliantie, een samenwerking van partijen uit de mobiliteitsbranche die met elkaar proberen de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren door het op de agenda te krijgen in Den Haag
De filedruk in Nederland neemt steeds verder toe. Met een toename van 17% is de filedruk (lengte x duur file) op de Nederlandse wegen in 2023 opnieuw gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Nederland heeft na België de grootste verkeersdrukte van Europa en de filedruk is terug op het niveau van voor de coronacrisis. Het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen is nauwelijks meer zichtbaar. De verkeersintensiteit op het wegennet is dagelijks zo hoog, dat iedere beperking of afsluiting direct gevolgen heeft voor de doorstroming. De toename van de filedruk is mede te wijten aan de toename van het aantal zakelijke autokilometers in 2023, met 4% ten opzichte van een jaar eerder. Ongeveer 85% van alle zakelijke reizigers reist tijdens de spitsuren. Daarvan zegt zo’n 40% geen mogelijkheid te hebben om de spits te mijden.
Leasing kan bijdragen aan het verminderen van verkeersdrukte door het aanbieden van flexibele en alternatieve mobiliteitsoplossingen voor woon-werkverkeer. Door deze diensten te faciliteren en te adviseren, moedigt de leasemarkt werknemers en werkgevers aan om slimmere keuzes te maken in hoe en wanneer ze reizen.