7Aeb41c778aeb08b317c17e6765bf8ec

Operationeel

Samen sterk in de uitvoering
  1. Kerngebieden NEW
  2. Operationeel

De dagelijkse uitvoering van autoleasing brengt veel operationele processen met zich mee. Denk aan schadeafhandeling, onderhoud, bekeuringen, verzekeren, inname en banden. VNA ondersteunt haar leden door samenwerkingen aan te gaan met overheden, verzekeraars en andere stakeholders, daarnaast maken we waar nodig duidelijke afspraken en richtlijnen.

Onderwerpen

Bekeuringen en CJIB-samenwerking

Boetes en snelheidsovertredingen vormen een omvangrijke processtroom. VNA heeft daarom met het Openbaar Ministerie en het CJIB een speciale leaseprocedure ontwikkeld voor strafbeschikkingen, afgestemd op zakelijk gebruik. Via het CJIB Businessportaal kunnen bekeuringen papierloos worden verwerkt. De VNA overlegt regelmatig met het CJIB om processen verder te optimaliseren. 

Diefstal en verduistering

Diefstal en verduistering van leaseauto’s, maar ook tellerfraude zijn reële risico’s binnen de dagelijkse praktijk. Denk aan voertuigen die niet worden ingeleverd, misbruik van identiteitsgegevens of fraude bij doorverkoop. Leasemaatschappijen treffen zelf maatregelen zoals voertuigtracking, identiteitscontroles en duidelijke contractafspraken. Omdat deze incidenten operationele én financiële impact hebben, is aandacht voor preventie, signalering en opvolging binnen de sector belangrijk. VNA is aangesloten bij de Vereniging Aanpak Tellerfraude. 

Handreiking Sanctiewet-Wwft 2025

Binnen de VNA hebben we met elkaar afgesproken dat we allemaal aan de wet- en regelgeving zullen voldoen, onze klanten kennen en geen zaken doen met personen, instellingen of bedrijven waarvan wij weten of zouden kunnen weten dat zij activiteiten ontplooien die wettelijk verboden zijn. Wij raadplegen, ter uitvoering van toepasselijke regelgeving, voorafgaand aan het starten van een zakelijke relatie de wettelijke registers en controleren hun bestaande klanten periodiek.

In samenwerking met Loyens & Loeff N.V. heeft VNA een handreiking opgesteld, die VNA-leden praktische ondersteuning geeft in de bedrijfsvoering, waar het gaat om naleving van de verplichtingen uit de Sanctiewet 1977; waar relevant bevat de handreiking verwijzingen naar de Wwft. Het document biedt daarmee een goede basis voor het inrichten van de KYC-processen binnen de leasemaatschappij.

De handreiking is een belangrijk hulpmiddel om te kunnen voldoen aan voornoemde wetgevingseisen, maar goed functionerende KYC-processen vergroten ook de weerbaarheid tegen verschillende vormen van criminaliteit, zoals ondermijning, witwassen en fraude. Dit is van belang voor de individuele leden, maar draagt ook bij aan een goede reputatie van de sector. 

Kies de beste band

Banden zijn belangrijk. Voor de veiligheid van de berijder, de brandstofkosten van de lessee, de slijtagekosten voor de leasemaatschappij en voor het milieu en het klimaat. Aandacht voor de banden van de leaseauto kan veel opleveren. 

De band met de best mogelijke labels voor Veiligheid, Rolweerstand en Geluid zorgt onder andere voor een betere grip op nat wegdek, lagere brandstofkosten (dus minder CO2-uitstoot) en minder geluidsoverlast.

Kies de Beste Band organiseert voorlichtingscampagnes om bewustzijn van het belang van goede banden (op spanning!) onder de auto. Het overheidsinitiatief wordt door een groot aantal organisaties actief ondersteund, waaronder de VNA. Er is ook een speciale website met alle informatie over 'kies de beste band'. Klik hier om de website te bezoeken.

Onderhoud, reparatie en APK

Goed onderhoud is essentieel voor veiligheid, restwaarde en kostenbeheersing. Leaseauto’s worden volgens fabrieksvoorschriften onderhouden, vaak met gebruik van het onderhoudsboekje als bewijs. Onderhoud kan plaatsvinden bij merkdealers of onafhankelijke bedrijven. Leasemaatschappijen bepalen zelf hun onderhoudsstrategie en kiezen soms voor eigen onderhoudscentra. De APK is wettelijk verplicht en valt onder RDW-toezicht. VNA volgt ook de ontwikkelingen rond Europese harmonisatie van keuringsregels. 

Reparatie en ROB-cijfers

Reparatie-en onderhoudskosten worden ingeschat op basis van verwachte slijtage en defecten. Samen met de kosten voor banden vormen ze het ROB-cijfer. Deze wordt berekend aan de hand van onderhoudsschema’s, ervaring en adviesprijzen van fabrikanten. 

Schade en verzekeren

Leasemaatschappijen bieden vaak verzekeringsoplossingen voor voertuigen en inzittenden. Zelfs als de klant zelf de verzekering regelt, blijft goede schadeafhandeling essentieel. VNA maakt daarom branchebrede afspraken met het Verbond van Verzekeraars. Een belangrijke regeling is de bedrijfsschaderegeling (2011), waarmee de kosten voor vervangend vervoer sneller en zonder extra documenten kunnen worden verhaald. Deze regeling geldt standaard voor VNA-leden, tenzij zij zich formeel afmelden. 

Vergunningplicht bemiddeling groepsverzekeringen

Vanaf 1 oktober 2025 geldt een vergunningplicht voor de bemiddeling in groepsverzekeringen. Na een lange periode en meerdere overleggen tussen VNA en AFM is er eindelijk duidelijkheid. Leasemaatschappijen kunnen POI/SVI zonder vergunning blijven aanbieden, mits dit een vast onderdeel is van de leaseprijs of als er geen sprake is van een vergoeding.