KERNGEBIED Duurzame Mobiliteit Def

Duurzame mobiliteit

Een gezamenlijke kans!
  1. Kerngebieden NEW
  2. Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit betekent verplaatsen met zo min mogelijk negatieve impact op het milieu, met name door het terugdringen van CO₂-uitstoot. Dat is essentieel om mobiliteit ook in de toekomst bereikbaar, gezond, betaalbaar en leefbaar te houden.

Voor de leasebranche is duurzame mobiliteit niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar ook een kans om voorop te lopen in innovatie. Leasemaatschappijen bieden steeds vaker flexibele, duurzame oplossingen: van elektrische auto's en deelmobiliteit tot leasefietsen en last-mile concepten. Daarmee vervult de sector een sleutelrol in de transitie naar een schoner, slimmer en duurzamer mobiliteitssysteem in Nederland.

Feiten en cijfers

Lease & elektrificatie 2024
Lease & elektrificatie 2024

Bij het zakelijke leasepersonenautopark blijft het aandeel volledig batterij elektrisch (BEV) in hoog tempo stijgen. In 2024 is het aandeel volledig elektrisch (36,4%) voor het eerst hoger dan dat van benzineauto’s (36,1%). Samen met plug-in hybride voertuigen (PHEV, 8,5%) is nu 44,9% van het zakelijke leasepersonenautopark voorzien van een stekker.

Wat zegt de wetenschap?

WLTP Methode

Onderwerpen

Autodelen - Brancheregeling Deelauto Privégebruik

Autodelen draagt bij aan het efficiënter inzetten van voertuigen, de parkeerdruk en de uitstoot van CO₂. Naast klassieke deelconcepten met professioneel beheerde wagenparken, zijn er ook peer-to-peer vormen ontstaan, waarbij particulieren hun auto beschikbaar stellen aan anderen. Zakelijk autodelen ontwikkelt zich eveneens, zowel binnen poolautoparken als met private leaseauto’s.

De overheid stimuleert (auto)delen actief als onderdeel van haar mobiliteits- en klimaatbeleid.

Om zakelijk autodelen ook fiscaal goed te borgen, heeft de VNA samen met de Belastingdienst de Brancheregeling Deelauto Privégebruik opgesteld. Deze regeling maakt het mogelijk om een zakelijke poolauto ook privé te gebruiken, mits voldaan wordt aan voorwaarden zoals een marktconform tarief en sluitende kilometerregistratie.  

Voor actuele definities, cijfers en marktinformatie verwijzen we naar de factsheets van CROW.

 

CSRD & duurzaamheidsverslaglegging

De Europese richtlijn CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) verplicht grote(re) ondernemingen om te rapporteren over hun maatschappelijke en milieuprestaties. Hoewel de richtlijn op 1 januari 2024 in werking is getreden, heeft de Europese Commissie in februari 2025 voorgesteld om de regelgeving te versimpelen en gefaseerd uit te stellen. Zo wordt naar verwachting de rapportageplicht alleen van toepassing op bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers en zijn de deadlines met twee jaar verschoven. Deze aanpassing moet de administratieve druk op bedrijven verlichten. 

Hoewel de exacte verplichtingen nog veranderen, blijft transparantie over duurzame prestaties steeds belangrijker – niet alleen vanwege wetgeving, maar ook vanuit reputatie, klantrelaties en ESG-doelstellingen. 

Energie (brandstof of elektriciteit) en verbruik

Brandstof of elektriciteit voor een EV vertegenwoordigt een belangrijk deel van de total cost of ownership van een auto. Leasemaatschappijen hebben daarom ook een adviserende rol in het helpen beheersen van kosten en CO₂-uitstoot. Naast voertuigkeuze kunnen zij adviseren over rijstijl, laad- en tankgedrag en zuinig gebruik. 

Veel leasemaatschappijen bieden klanten uitgebreide rapportages met inzichten in verbruik, kilometerstanden, laad- en tanklocaties. Ook benchmarking binnen het wagenpark is mogelijk. Met deze data kunnen bedrijven hun medewerkers gericht adviseren of belonen voor zuinig rijgedrag. 

Praktijkverbruik kan sterk afwijken van het testverbruik. Leasemaatschappijen houden hier rekening mee bij het berekenen van maandelijkse voorschotten, om ongewenste bijbetalingen achteraf te voorkomen. 

Sinds 2017 geldt de WLTP als nieuwe testnorm, die realistischer verbruikscijfers oplevert dan de eerdere NEDC-cyclus. Toch blijft praktijkverbruik mede afhankelijk van rijgedrag en gebruikspatronen. 

Kies de beste band

Banden zijn belangrijk. Voor de veiligheid van de berijder, de brandstofkosten van de lessee, de slijtagekosten voor de leasemaatschappij en voor het milieu en het klimaat. Aandacht voor de banden van de leaseauto kan veel opleveren. 

De band met de best mogelijke labels voor Veiligheid, Rolweerstand en Geluid zorgt onder andere voor een betere grip op nat wegdek, lagere brandstofkosten (dus minder CO2-uitstoot) en minder geluidsoverlast.

Kies de Beste Band organiseert voorlichtingscampagnes om bewustzijn van het belang van goede banden (op spanning!) onder de auto. Het overheidsinitiatief wordt door een groot aantal organisaties actief ondersteund, waaronder de VNA. Er is ook een speciale website met alle informatie over 'kies de beste band'. Klik hier om de website te bezoeken.

Zero Emissie Stadslogistiek (ZES)

Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste 14 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd, zo’n 15 andere gemeenten volgen later. VNA heeft nu samen met andere brancheorganisaties aanvullende afspraken gemaakt met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gemeenten. Dit is nodig om de invoering soepel te laten verlopen en goede afspraken te maken richting 2030. Lees hier verder.