Financieel & fiscaal
- Kerngebieden NEW
- Financieel & fiscaal
Financiële en fiscale ontwikkelingen hebben grote impact op de autoleasebranche. Denk aan autobelasting, regelgeving rond winstbepaling en internationale verslagleggingsregels. VNA houdt deze thema’s nauwlettend in de gaten en vertegenwoordigt de belangen van de sector in gesprekken met onder andere het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst. Ook in Brussel liggen er lijnen, deze lopen via Leaseurope, onze internationale koepel.
Wat betaal je als automobilist nou aan wegenbelasting?
Onderwerpen
Autobelastingen zoals bpm, mrb en bijtelling zijn essentieel voor de leasecalculatie én voor het overheidsbeleid rond mobiliteit en duurzaamheid. Onderwerpen als bijtellingspercentages, stimulering van elektrische voertuigen en vereenvoudiging van uitvoeringsregels staan daarin centraal. VNA heeft in deze onderwerpen een actieve lobbyrol.
Het BTW Leasebesluit uit 2023 geeft richting aan de btw-heffing bij leasecontracten. In het besluit is bepaald wanneer een lease kwalificeert als levering of als dienst, en hoe btw verschuldigd is in verschillende situaties. Voor fiscale duidelijkheid en een juiste toepassing is dit besluit essentieel binnen de leasepraktijk.
De bpm is een eenmalige belasting, die bij aanschaf of import van een auto wordt geheven. De hoogte ervan is afhankelijk van de CO₂-uitstoot van het voertuig, zoals vastgesteld in de WLTP-test. Voor bestelauto’s met een datum eerste toelating (DET) voor 1-1-2025 geldt in sommige gevallen een vrijstelling, mits het voertuig door een ondernemer wordt ingezet. Bij export, import of tussentijdse beëindiging van leasecontracten speelt de bpm-afschrijvingstabel een belangrijke rol. VNA informeert haar leden over wetgeving, praktische toepassing en fiscale risico’s bij afwijkingen tussen doorbelasting en daadwerkelijke betaling.
De invoering van de WLTP-meetmethode heeft directe gevolgen gehad voor de bpm. De CO₂-waarde uit de WLTP-test is bepalend voor de bpm-heffing bij registratie. Hierdoor zijn bpm-bedragen voor sommige voertuigen fors gestegen, wat directe impact heeft op leaseprijzen.
VNA monitort de ontwikkeling van deze regelgeving en onderhoudt contact met de RDW, het ministerie en Europese partners. De exacte bpm wordt per voertuig berekend op basis van het Certificaat van Overeenstemming (CVO). VNA helpt haar leden om goed voorbereid te zijn op wijzigingen en uitzonderingen.
Strengere eisen aan banken, onder meer via Basel III en CRD IV-wetgeving, maken kredietverstrekking aan leasemaatschappijen uitdagender. VNA houdt vinger aan de pols bij relevante ontwikkelingen in Europees bankentoezicht en signaleert gevolgen voor de sector. Leasemaatschappijen moeten steeds vaker marktconforme financiering aantrekken en hun onderpand — inclusief klantportfolio — goed onderbouwen.
Sinds 2019 moeten bedrijven die IFRS toepassen, alle huur- en leasecontracten – dus ook operationele lease – op de balans zetten (IFRS 16). Dit heeft gevolgen voor de informatievoorziening richting klanten (lessees). VNA ontwikkelde de IFRS 16 Specification, een rapportageset waarmee leasemaatschappijen gegevens op uniforme wijze kunnen aanleveren.
Voor verhuurders betekent dit een nieuwe verantwoordelijkheid in de communicatie met klanten. Voor niet-IFRS-bedrijven blijft voorlopig het nationale RJ-regime gelden. VNA volgt ontwikkelingen binnen IASB en FASB en informeert leden via workshops en factsheets.
De Leaseregeling bepaalt wanneer sprake is van operationele lease volgens de fiscale wetgeving. Dit heeft onder andere gevolgen voor het bodemrecht en de btw-behandeling. Daarnaast is er een toelichting op het besluit beschikbaar, inclusief uitleg over de impact op fiscale verplichtingen van leasemaatschappijen.
De Vpb-ruling is een branche-afspraak met de Belastingdienst over de fiscale winstbepaling van operationele leaseactiviteiten. De huidige regeling is tot stand gekomen na intensieve onderhandelingen en geldt van 2023 tot en met 2026.
De regeling geeft duidelijkheid over o.a. de ROB-voorziening, occasionlease en de behandeling van elektrische voertuigen. Het uitgangspunt ‘fiscaal = commercieel’ blijft overeind. Vrijwel alle VNA-leden maken gebruik van deze regeling, die periodiek wordt geëvalueerd. De ruling geeft zekerheid over fiscale behandeling en voorkomt onduidelijkheid richting de Belastingdienst.