Het-koningspaar-in-de-Grote-Kerk-tijdens-Prinsjesdag-2020-Foto-ANP

Prinsjesdag 2020: wat staat de autoleasesector te wachten?

Vandaag, op de derde dinsdag van september, werd traditiegetrouw de Troonrede uitgesproken en de Miljoenennota en het Belastingplan van het komende jaar gepresenteerd. De VNA ziet daarin belangrijke impulsen voor de economie, die naar verwachting volgend jaar met 3,5% groeit. Positief is ook dat investeringen in infrastructuur naar voren worden gehaald. Wel zou de VNA graag meer aandacht zien voor verdere vergroening van het Nederlandse wagenpark.

Impuls voor herstel economie 
De eerder aangekondigde voortzetting van het NOW-steunpakket (NOW 3) zorgt ervoor dat bedrijven tot juli 2021 kunnen rekenen op ondersteuning van de overheid. Daarnaast wordt gekozen voor investeringen die ons uit de crisis moeten trekken. Het onlangs opgerichte Nationaal Groeifonds levert daarin een belangrijke bijdrage. Over een periode van 5 jaar wordt 20 miljard euro geïnvesteerd, waaronder 6,6 miljard euro aan infrastructuur. In de Miljoenennota wordt nog eens 1,5 miljard euro aan uitgaven voor onder meer spoor, water en wegen naar voren gehaald. Belangrijk is verder dat consumenten in 2021 profiteren van een koopkrachtimpuls. 

Renate Hemerik, voorzitter VNA: “De overheid heeft het bedrijfsleven behoed voor een harde landing. Met het Nationaal Groeifonds en de Miljoenennota wordt perspectief geboden voor herstel. We zijn blij dat Nederland zich ‘uit de crisis wil investeren’. Positief is de extra aandacht voor infrastructuur. Die aandacht zouden we ook graag zien in verdere vergroening van het Nederlandse wagenpark.”

Bijtelling elektrische auto’s volgens plan naar 12%
Zoals vastgelegd in het Belastingplan vorig jaar stijgt het bijtellingspercentage voor (regulier) elektrische auto’s in 2021 van 8% naar 12%. Het marktaandeel elektrische auto’s groeit en geeft daarom volgens de overheid geen aanleiding voor extra stimulering.

Renate Hemerik: “We hebben begrip voor het feit dat stimulering uiteindelijk wordt afgebouwd. Maar het verhogen van de bijtelling op EV naar 12% komt in onze ogen echt een jaar te vroeg. We vinden dat de, al dan niet structurele, effecten van corona nog veel te onzeker zijn. De inzet van EV bij zowel werkgevers als werknemers heeft alle steun nodig, ook in 2021. Het is een misvatting om te denken dat de vergroening van het Nederlandse wagenpark zonder fiscale stimulering met de juiste snelheid gaat lukken.”

Vergroening wagenpark vraagt meer aandacht
De meest recente marktcijfers tonen een stijging in het marktaandeel van batterij elektrische auto’s. In absolute aantallen is echter sprake van een vrijwel gelijke stand ten opzichte van 2019. De crisis heeft de nieuwverkoop van personenauto’s, en daarmee ook batterij elektrische auto’s, getroffen. Daarmee dreigt de vergroening van het totale Nederlandse wagenpark te vertragen. Momenteel is 1,5% van dat wagenpark volledig elektrisch.

Stappen nodig bij subsidie elektrisch rijden particulier
Belangrijk in die vergroening is dat ook particulieren worden aangemoedigd tot duurzame keuzes. De VNA ziet de eerder ingestelde aanschafsubsidie voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s als een mooie start van dat proces. Wil Nederland haar wagenpark echt vergroenen dan zijn aanvullende stappen nodig.

Renate Hemerik: “Corona heeft geleid tot een grotere behoefte aan individuele vervoermiddelen, waaronder auto’s. Dat maakt het extra belangrijk om vergroening van het wagenpark te intensiveren. Een bredere stimulans voor emissievrije en zuinige nieuwe auto’s, zoals PHEV’s en hybride auto’s zou daarbij helpen.”

Meer geld voor verkeersveiligheid
Last but not least is er vanuit de overheid aandacht voor verkeersveiligheid. Het Rijk werkt samen met medeoverheden aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Jaarlijks was reeds 50 miljoen euro beschikbaar voor concrete plannen vanuit provincies en gemeenten om de veiligheid op wegen en fietspaden te verbeteren. Naar aanleiding van een groot aantal ingediende plannen wordt in 2021 nog eens 100 miljoen euro extra beschikbaar gesteld. 

Voor de volledigheid onderstaand de kortingstabel voor de bijtelling. Het kabinet stelt het volgende voor:

EV 2021 2022 2023 2024 2025 2026 en daarna*
Korting  10%  6%  6% 6% 5% 0% 
Bijtelling   12%  16% 16%  16% 17% 22% 
Plafond** € 40.000  € 40.000  € 40.000  € 40.000  € 40.000  n.v.t. 
Maximale korting € 4.000  € 2.400  € 2.400  € 2.400  € 2.000  € 0 
* Het kabinet gaat er van uit dat na 2025 een geheel ander belastingregime van kracht wordt en heeft daarom na dit jaartal de stimulering op nul gezet.  
** Dit plafond geldt niet voor elektrische auto’s met een brandstof- en/of zonnecel. 

Aanvullende artikelen